Rekenen in groep 3

Congres
Voorgaande editie werd door 38 deelnemers beoordeeld met een 8,4

In het kort

In groep 3 wordt de basis gelegd voor het formele rekenen, maar blijft ook het spelend en handelend rekenen van groot belang. Welke rekenbasis hebben jouw leerlingen nodig voor een goede start in groep 3? En hoe zorg je voor een soepele overgang van informeel naar formeel rekenen?

Zorg voor een activerend en gedifferentieerd rekenaanbod in groep 3!

Tijdens dit congres worden onder meer de volgende vragen beantwoord:

  • Welke keuzes maak je om de rekenontwikkeling van je leerlingen te optimaliseren?
  • Hoe sluit je in de rekenles aan bij de manier van leren in groep 3?
  • Hoe kom je tegemoet aan de leerbehoeftes van sterke rekenaars?

 

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten groep 3
  • Intern begeleiders
  • Rekencoördinatoren
  • Remedial teachers

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn ook van harte welkom!

Programma

9.45
Opening 
Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie Universiteit Utrecht en auteur 'Op weg naar rekenen'

  • Welke rekenbasis hebben kinderen nodig voor een goede start in groep 3?
10.15
Van informeel naar formeel rekenen
Margreeth Mulder, zelfstandig onderwijsadviseur Instar Onderwijsadvies en Wizz Scholing
  • Hoe zorg je voor een soepele overgang van informeel naar formeel rekenen?
  • Met welke keuzes optimaliseer je de rekenontwikkeling van je leerlingen?
  • Hoe sluit je in de rekenles aan bij de manier van leren in groep 3?

11.15
Koffie- en theepauze

11.30
Sterke rekenaars
Ineke Bruning, senior onderwijsadviseur OBD Noordwest

  • Hoe kom je tegemoet aan de leerbehoeftes van sterke rekenaars in groep 3?
  • Waar kan het misgaan bij het rekenen van sterke rekenaars?
  • Noodzaak van aanpassingen voor sterke rekenaars - compacten, verrijken en versnellen

12.15
Lunchpauze
13.00

Speels leren rekenen
Anneke Noteboom, rekenspecialist SLO

  • Hoe dragen rekenspellen bij aan leren met plezier?
  • Welke spellen zet je in om te automatiseren en memoriseren?
  • Hoe peil je de rekenvaardigheid van kinderen met rekenspellen?
  • Hoe helpen rekenspellen je bij differentiëren naar niveau?

14.00
Koffie- en theepauze

14.15

Rekenen in hoeken
Henk Logtenberg, rekenexpert en onderwijsadviseur Marnix Academie

  • Hoe werk je gericht aan de rekendoelen tijdens hoekenspel?
  • Hoe zorg je voor een uitdagend en afwisselend rekenaanbod in je hoeken?
  • Welke materialen zijn onmisbaar in een rekenhoek?
  • Rekenen in hoeken als differentiatiemiddel

15.15
Afsluiting

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor dit congres bedragen € 395,- voor een hele dag inclusief twee subsessies. Genoemd bedrag is inclusief digitaal naslagwerk, hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen:

 

1 OP 5 KORTING Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!

Let op! Je inschrijving voor deelname op locatie kun je tot een maand van tevoren nog omzetten in een online deelname tegen lager tarief. Daarna is dit niet meer mogelijk. Je kunt dan wel de livestream gaan volgen maar geen korting meer krijgen, omdat onder andere locatiekosten dan al zijn gemaakt. Een online deelname later omzetten naar deelname op locatie kan alleen als er nog plek in de zaal is.

 

Adres

Live te volgen vanuit je eigen woonkamer

Op je bank, aan je keukentafel

of in je tuin.

Locatie en parkeren

Live te volgen vanuit je eigen woonkamer,

daar waar jij bent op het moment van de livesessie!

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolio voor 6 studiebelastingsuren met aanbodcode 85tcww1EmA . 

Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk 1 uur
(Vak)didactisch 4 uur
Pedagogisch 1 uur
Overig -

Lerarenportfolio.nl

Inschrijven

Delen met een collega of downloaden