Werken met kinderen of jongeren vraagt om veerkracht, verbondenheid én de bereidheid om je in hen te verplaatsen. Wat drijft je leerlingen? Wat hebben ze nodig? Tegelijkertijd neem je altijd jezelf mee in de relatie. Wie ben jij als leraar en hoe geef jij invulling aan je pedagogische opdracht? Juist in de drukte van alledag wil je bewust en met vertrouwen handelen, ook als het lastig wordt.
Doe het goede op het juiste moment, ook in de ogen van je leerlingen!
Tijdens deze vijfdaagse cursus verdiep je je in pedagogische en psychologische theorieën die je direct toepast in je werk op school. Je versterkt je vermogen om doordachte keuzes te maken in je pedagogisch handelen. Ook leer je jouw keuzes onderbouwen en je vergroot je handelingsrepertoire.
Tijdens de cursus krijg je onder meer antwoord op onder meer de volgende vragen:
uit primair- en voortgezet onderwijs
Tijdens deze vijfdaagse cursus onderzoek je jouw eigen pedagogische opdracht. Wat hebben leerlingen écht nodig om te groeien, en hoe reageer jij daarop met inzicht en tact? Je ontwikkelt pedagogisch bewustzijn, zodat je (ook als je verrast wordt of in een split second moet reageren), het goede kunt doen, ook in de ogen van de kinderen.
Elke cursusdag bestaat uit een mix van minicolleges, reflectie, casussen, praktische werkvormen en oefeningen. De bijeenkomsten zijn van 9:30 tot 16:00 uur in Utrecht.
Dag 1
Pedagogische antwoorden op de drie psychologische basisbehoeften (Luc Stevens)
Je maakt kennis met pedagogische tact en de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan).
Dag 2
Werken met Theorie U en de kracht van kwetsbaarheid
Je verdiept je in wie jij bent als leraar of begeleider.
Dag 3
Het perspectief van de leerling - aan het werk met de ervaringsreconstructie
Je kijkt door de ogen van je leerling, via de methode van ervaringsreconstructie.
Dag 4
Werken aan een goed schoolklimaat
Je onderzoekt hoe jouw houding bijdraagt aan een veilige, verbonden schoolcultuur.
Dag 5
Van inzicht naar duurzaam handelen
Je brengt alles samen en maakt de stap naar duurzaam bewust handelen.
Tijdens de cursus komen verschillende theoriën aan bod.
Klik hier voor een uitgebreide omschrijving van het programma
Vijfdaagse cursus | 2 maart, 23 maart, 13 april, 18 mei en 15 juni (allemaal maandagen)
Deelname aan deze cursus betekent:
een intensieve nascholing in een kleine vaste groep
volop ruimte voor verdieping en casuïstiek
Je krijgt daarnaast:
hand-outs met de presentaties van de spreker
een persoonlijk certificaat van deelname
de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch
De prijs bedraagt 1995 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.
La Vie Meeting Center
St. Jacobsstraat 61
3511 BP Utrecht
La Vie Meeting Center, Utrecht
La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Q-park la Vie.
Openbaar vervoer
vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS
Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.
Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.
De totale studielast van deze cursus bedraagt 40 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:
Contacttijd | 32 uur |
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten | 8 uur |
Na elke bijeenkomst krijg je huiswerkopdrachten waarmee je oefent met wat in de bijeenkomst aan bod gekomen is of dat verder verdiept.