Pedagogische Tact mobiele header 5575
 
Pedagogische Tact header 5575
 
11483 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,28

Pedagogische Tact

Cursus

Elke dag in het onderwijs brengt verrassingen
Werken met kinderen of jongeren vraagt om veerkracht, verbondenheid én de bereidheid om je in hen te verplaatsen. Wat drijft je leerlingen? Wat hebben ze nodig? Tegelijkertijd neem je altijd jezelf mee in de relatie. Wie ben jij als leraar en hoe geef jij invulling aan je pedagogische opdracht? Juist in de drukte van alledag wil je bewust en met vertrouwen handelen, ook als het lastig wordt.

Doe het goede op het juiste moment, ook in de ogen van je leerlingen!

Tijdens deze vijfdaagse cursus verdiep je je in pedagogische en psychologische theorieën die je direct toepast in je werk op school. Je versterkt je vermogen om doordachte keuzes te maken in je pedagogisch handelen, je leert je keuzes onderbouwen en vergroot je handelingsrepertoire.

Je krijgt onder meer antwoord op onder meer de volgende vragen:

  • Hoe kijk je met een pedagogische blik achter het gedrag van je leerlingen?
  • Wat zijn jouw professionele waarden en hoe geef je daar bewust en onderbouwd vorm aan?
  • Hoe blijf je in lastige situaties trouw aan je visie én in verbinding met je leerlingen?

Voor wie

  • leerkrachten en docenten
  • ondersteund personeel
  • intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren
  • zorgcoördinatoren

uit primair- en voortgezet onderwijs

Programma

Tijdens deze cursus onderzoek je in vijf dagen jouw eigen pedagogische opdracht. Je verdiept je in wat leerlingen écht nodig hebben om te groeien en leert hoe je daar met inzicht en tact op reageert. Zo weet je dat je het goede doet, op het juiste moment.
Elke cursusdag bestaat uit een afwisseling van minicolleges, praktische oefeningen, reflectiemomenten, casuïstiekbesprekingen en ervaringsgerichte werkvormen.
De volgende theorieën worden onder meer behandeld:

  • Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan)
  • Mindsettheorie (Carol Dweck)
  • Relatie en acceptatie (Carl Rogers)
  • Kwetsbaarheid en moed (Brene Brown)
  • Theorie U (Otto Scharmer)
  • De rechten van het kind (Janusz Korczak)
  • Holding Space (Heather Plett)

Elke cursusdag is van 9:30u tot 16:00 in Utrecht.

Dag 1 

Pedagogische antwoorden op de drie psychologische basisbehoeften (Luc Stevens)

Een introductie op pedagogische tact in relatie tot de zelfdeterminatie theorie (Deci & Ryan)

  • Wat verstaan we onder de pedagogische opdracht, het perspectief van de ander en jezelf als instrument?
  • Binnen welke schoolcultuur kan pedagogische tact zich ontwikkelen?
  • Welke plek hebben de drie psychologische basisbehoeften in jouw praktijk?
  • Welke pedagogische antwoorden hebben we op deze behoeften?
  • In hoeverre ervaar jij zelf autonomie, verbondenheid en competentie in je werk op school?
  • Aan de slag met verschillende casussen waarin jij je verdiept in de basisbehoeften van leerlingen

Dag 2 

Werken met Theorie U en de kracht van kwetsbaarheid

Je onderzoekt welke overtuigingen, waarden en normen jij bij je draagt en wat die betekenen voor jouw praktijk.

  • Welke waarden, kwaliteiten en grenzen zijn leidend in jouw werk met leerlingen?
  • Hoe beïnvloeden jouw eigen ervaringen en overtuigingen je handelen in de klas?
  • Welke persoonlijke kwaliteiten breng jij mee als leraar of begeleider?
  • Wanneer ben je de leraar/begeleider die je graag wilt zijn en wanneer ben je dat juist niet?
  • Hoe toon jij jouw kwetsbaarheid en hoe ga je om met die van een ander?

Dag 3

Het perspectief van de leerling - aan het werk met de ervaringsreconstructie

Je leert kijken door de ogen van je leerlingen en ontdekt wat zij nodig hebben om te groeien.

  • Hoe kijk je met een pedagogische bril achter het gedrag van je leerlingen en herken je hun onderliggende behoeften?
  • Welke motivatie- en mindsettheorieën helpen om gedrag en prestaties van leerlingen beter te begrijpen?
  • Hoe krijg je zicht op wat er écht speelt bij een leerling?
  • Hoe bouw je actief aan een sterke relatie met al je leerlingen?
  • Wat zijn signalen van welbevinden en hoe vergroot je het welbevinden van je leerlingen? 
  • Hoe pas je je pedagogisch handelen aan op de specifieke behoeften van je leerlingen?

Dag 4 

Werken aan een goed schoolklimaat -  dat vraagt om vertrouwen

Je ontdekt hoe jouw handelen het klimaat in de klas en school positief kan beïnvloeden.

  • Hoe creëer je een klimaat in de klas waarin elke leerling zich veilig, gezien en gehoord voelt?
  • Hoe handel je tactvol bij conflicten tussen leerlingen en stimuleer je saamhorigheid?
  • Kun je je leerlingen zien als gelijkwaardig, maar met een andere verantwoordelijkheid?
  • Hoe blijf je op momenten onder druk ook trouw aan je pedagogische waarden?

Dag 5

Van inzicht naar duurzaam handelen

Je brengt alles samen wat je geleerd hebt en maakt de stap naar duurzaam bewust handelen.

  • Wat zijn jouw belangrijkste inzichten over jezelf en je pedagogisch handelen?
  • Hoe geef jij je pedagogische opdracht nu concreet vorm?
  • Welke eerste stappen zet je om met meer bewustzijn en tact te handelen?
  • Hoe blijf je trouw aan je eigen visie?
  • Hoe blijf jij jezelf verder ontwikkelen in je pedagogische tact?

Reviews

Terug naar huis met een hoofd vol ideeën. Ik ga zeker collega’s aanmoedigen hun scholingsbudget beter te benutten!
Docent voortgezet onderwijs
Tot nu toe alleen maar geweldige nascholingen gehad bij Medilex Onderwijs. Goed georganiseerd, goede communicatie en leerzaam!
Ineke (onderwijsprofessional)
Een heel fijne en informatieve cursus. Een echte aanrader.
Deelnemer over een cursus van Medilex Onderwijs
De cursus die ik van Medilex Onderwijs bij La Vie in Utrecht volgde, was inhoudelijk heel sterk en bijzonder goed verzorgd!
Oud-deelnemer cursus
Weer een succesvolle cursus bij Medilex Onderwijs, met een motiverende en ervaren cursusleider en voortreffelijke voorzieningen.
Sven (docent vo) over één van onze cursussen
Medilex Onderwijs organiseert goede cursussen! De trainers zijn bekend met het werkveld en hebben veel inhoudelijke kennis.
Mandy - mentor en docent

Praktische Informatie

Datum

Vijfdaagse cursus | 2 maart, 23 maart, 13 april, 18 mei en 15 juni (allemaal maandagen)

Kosten

Deelname aan deze cursus betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep
  volop ruimte voor verdieping en casuïstiek

Je krijgt daarnaast:

  hand-outs met de presentaties van de spreker
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1995 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Q-park la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 40 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd 32 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   8 uur

 

Na elke bijeenkomst krijg je huiswerkopdrachten waarmee je oefent met wat in de bijeenkomst aan bod gekomen is of dat verder verdiept.

Delen met een collega of downloaden