Opleiding tot jonge kind specialist mobiele header 4681
 
Opleiding tot jonge kind specialist header 4681
 

Opleiding tot jonge kind specialist

Opleiding

In het kort

Spelen, doen en ontdekken zijn de basis voor het leren in groep 1-2. Maar hoe richt je je onderwijs optimaal in voor ál je kleuters? Wat vind jij belangrijk in het onderwijs aan jonge kinderen? En hoe ondersteun jij jouw directe collega’s in de onderbouw?

Word in 10 dagen opgeleid tot deskundige en coach in het kleuteronderwijs!

Tijdens deze 10-daagse opleiding staan kennis, visieontwikkeling en coaching centraal. Je wordt opgeleid tot deskundige op het gebied van kleuteronderwijs en gaat daarnaast aan de slag met het ontwikkelen van visie over het onderwijs aan jonge kinderen en jouw vaardigheden als coach. 

Tijdens deze opleiding krijg je verdieping op de volgende gebieden: 

  • De rol van jonge kind specialist in de school
  • Onderwijs aan het jonge kind
  • Volgen van de ontwikkeling
  • Spel
  • Hoeken en materialen
  • Reken- en taalonderwijs
  • Ritme en klassenorganisatie
  • Motorische ontwikkeling

Voor wie

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten van groep 1/2
  • Onderbouwcoördinatoren

uit het primair onderwijs. Er is plek voor maximaal 16 deelnemers. 

Let op: je kunt de opleiding alleen volgen indien je op jouw school de ruimte krijgt om de opdrachten uit te voeren.  

Programma

In de ochtenden staan kennis en visie-ontwikkeling centraal. Theorie, praktijk, interactie, een kritische blik en reflectie wisselen elkaar af.
De middagen gaan over de coachende rol van de specialist jonge kind. We kijken naar jouw rol als coach, je coachingsstijl en je maakt kennis met het coachen met behulp van videobeelden.

Met deze opleiding krijg je dus niet alleen verbreding en verdieping van kennis en vaardigheden, maar ontwikkel je ook visie en verbeter je je coachingsvaardigheden. 

De opleiding wordt verzorgd door Mike Nijskens en vinden plaats op de volgende donderdagen: 11 november, 25 november, 16 december, 13 januari 2022, 3 februari, 10 maart, 31 maart, 21 april, 19 mei en 16 juni. De bijeenkomsten duren van 9.30 tot 16.00 uur.

Onderstaand vind je het programma per dag in hoofdlijnen. 

Dag 1 
De rol van de specialist jonge kind in de school

  • Inzicht in taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de specialist jonge kind
  • Inbedding van de specialist jonge kind in de school
  • Ontwikkelen van visie op onderwijs aan jonge kinderen
     
  • Persoonlijke leerdoelen voor dit traject opstellen
  • Coaching - Jouw rol bij het vormgeven van duurzame verandering binnen het kleuteronderwijs op jouw school

Dag 2
Onderwijs aan het jonge kind

  • (Brein)ontwikkeling van het jonge kind
  • Positie van het jonge kind in de school
  • Onderwijs aan het jonge kind, de invloed van pedagogen en de geschiedenis van het kleuteronderwijs
  • Overgang van de voorschoolse situatie
  • Gedrag thuis en op school
     
  • Coaching: Wat is jouw coachingsstijl? Welk effect heeft jouw manier van coachen op je collega’s van de onderbouw?
  • Introductie coaching met videobeelden

Dag 3
Volgen van de ontwikkeling

  • Observeren en registreren
  • Hoe onderzoek je de betrokkenheid van jonge kinderen?
  • Stimuleren van de ontwikkeling
  • Handelingsgericht werken
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling en boeiend gedrag
     
  • Coaching: Wat zijn succesfactoren in coaching en hoe gebruik je deze in de praktijk?
  • Aan de slag met coachen met videobeelden

Dag 4
Spel

  • Hoe observeer je spel?
  • Hoe verdiep je spel?
  • Thematisch werken of vertrekken zonder thema?
  • Als spel niet vanzelf gaat – stimuleren en begeleiden
  • Geleide, begeleide en vrije activiteiten - hoe zorg je voor een goede verhouding?
  • Van informeel naar formeel leren: de doorgaande lijn met groep 3
     
  • Coaching: Wat zijn vuistregels voor het geven van feedback? Wat is het verschil tussen feedback en adviseren?
  • Feedback geven met videobeelden

Dag 5
Hoeken en materialen

  • Materialen als startpunt voor activiteiten
  • Hoe stel je doelen voor de inrichting van je hoeken?
  • Hoe betrek je jonge kinderen bij het inrichten van hoeken?
     
  • Coaching: Observeren van je collega’s – wat zijn criteria voor een goede observatie? Hoe creëer je een veilige setting? En wat bespreek je tijdens het nagesprek?
  • Videocoaching met persoonlijke leervragen

Dag 6
Taalonderwijs

  • Hoe realiseer je een breed taalaanbod voor jonge kinderen?
  • Begrijpend luisteren en voorlezen
  • Woordenschatontwikkeling en meertaligheid
  • Leesproces
  • Doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3
     
  • Coaching: Hoe ga je om met weerstand of motivatieproblemen bij je collega’s?
  • Selecteren van videobeelden na een observatie

Dag 7
Rekenonderwijs

  • De verschillende rekendomeinen
  • Didactische modellen en werkvormen
  • Het belang van een goede rekenstart
  • De doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3
  • Meten en meetkunde
  • Rekenkring en rekenhoek
     
  • Coaching: Invulling geven aan jouw coachende rol. Voor welke uitdagingen sta jij en wat zijn valkuilen binnen het coachen van je collega’s?
  • De regie uit handen geven m.b.v. videobeelden

Dag 8
Ritme en klassenorganisatie

  • Hoe ontwikkel je (dag)ritme bij jonge kinderen?
  • Welke voorwaarden stel jij aan je dagplanning?
  • Hoe organiseer je de speel-werktijd?
  • In de kring of uit de kring?
  • Welke inrichting van je lokaal en hoeken kies je?
     
  • Coaching: Hoe zorg je dat visie en afspraken over onderwijs aan jonge kinderen door het hele team gedragen worden?
  • Intervisie coachen met videobeelden

Dag 9
Motorische ontwikkeling

  • Bewegend leren met kleuters
  • Hoe zorg je voor beweeguitdaging op verschillende niveaus?
  • Hoe speel je in op de verschillen tussen jongens en meisjes in de kleuterleeftijd?
  • Hoe verrijk je het buitenspel van jonge kinderen?
     
  • Coaching: Aan de slag met eigen leerdoelen

Dag 10
Afronding van de opleiding

  • Presentaties van de eindproducten

Studielast
De totale studielast van deze tiendaagse opleiding bedraagt 140 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:
Urenverdeling naar inhoud:

Contacttijd 60 uur
Literatuurstudie, studieopdrachten en eindopdracht    60 uur
Intervisie en collegiale consultatie  40 uur

 

 

Praktische Informatie

Datum

10-daagse opleiding | startdatum donderdag 11 november

Kosten

Naast toegang tot de tiendaagse opleiding krijg je:

  gratis het boek 'De kleutervriendelijke school'
  handouts met de presentaties van de trainer
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 3295 ex btw per persoon voor drie dagen. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de Jacobsstraat. Beneden zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Gasten van La Vie Meeting Center Utrecht kunnen gebruik maken van Parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar het meeting center.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

De opleiding is op HBO+niveau en gebaseerd op de basiskwalificaties van de jonge kind specialist. Het certificaat dat je na de afronding ontvangt is geen post-hbo diploma.
Deze opleiding is gevalideerd door lerarenportfolio.nl voor 140 uren, onder aanbodscode 00301-12843.

  Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk 40 uur
(Vak)didactisch 30 uur
Pedagogisch 30 uur
Overig 40 uur

 

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven