Dit wil ik lezen De uitsteller is een van de vijf typen onderpresteerders. Leer de kenmerken en valkuilen van de uitsteller en krijg tips voor de begeleiding. Je ontvangt de uitstellerkaart gratis in je mail.
Onderpresterende jongeren mobiele header 5232
 
Onderpresterende jongeren header 5232
 
32 deelnemers beoordelen deze cursus met een 8,2

Onderpresterende jongeren

Cursus

Een negatief zelfbeeld, aandachtsproblemen, afwijzen van verantwoordelijkheid, ongeorganiseerd werken en schoolwerk vermijden: onderpresteren is een hardnekkig probleem met verschillende oorzaken en uitingsvormen.

Je ziet de potentie van onderpresterende jongeren, maar hoe daag je hen uit tot betere prestaties? Wat zijn onderliggende blokkades bij onderpresteren? En welke stappen zet je om onderpresterend gedrag te verminderen? 

Leer onderpresterend gedrag van leerlingen stapsgewijs keren!

Tijdens deze cursus ga je onder leiding van cursusdocent René Lous aan de slag met een passende aanpak tegen onderpresterend gedrag. Ook oefen je met Anneloes Broek en enkele jongerenacteurs hoe je leerlinggesprekken voert over onderpresteren. Je krijgt onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Met welke interventies verminder of voorkom je onderpresterend gedrag van leerlingen?
  • Hoe zet je transactionele analyse in tijdens gesprekken met onderpresterende jongeren?
  • Hoe breng je samen met je leerling zijn leerproces weer op gang?

Bij je deelname ontvang je gratis het boek 'Slim onderpresteren aanpakken'. 

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren en coaches
  • Studieloopbaanbegeleiders
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Leerlingbegeleiders en vertrouwenspersonen
  • Team- en afdelingsleiders

uit het vo en mbo. De groep bestaat uit maximaal 16 deelnemers. Schrijf je dus direct in!

Programma

Tijdens deze praktische cursus geeft René Lous jou theorie en handvatten waarmee je onderpresterend gedrag van je leerlingen leert doorgronden, voorkomen en terugdraaien. Dit pas je toe op situaties uit je eigen lespraktijk. Ook oefen je gesprekken met jongeren-acteurs. De jongeren zijn speciaal opgeleid om tijdens gesprekken te observeren en feedback te geven. 

Datareeks: Donderdag 23 mei, woensdag 5 juni en dinsdag 11 juni 2024

Dag 1 - 9.30 - 16.00 uur
Onderpresteren signaleren en stapsgewijs keren

  • Hoe herken je de verschillende profielen van onderpresteren bij je leerlingen?
  • Wat zijn oorzaken en onderliggende blokkades bij onderpresterend gedrag van leerlingen?
  • Wat zijn voorwaarden om onderpresterend gedrag van je leerlingen te voorkomen?
  • Welke zes stappen zet je om onderpresteren terug te draaien?
  • Hoe breng je samen met je leerling zijn leerproces weer op gang?

Aan het einde van dag 1 krijg je een huiswerkopdracht, waarmee je het geleerde van die dag toepast in je dagelijkse lespraktijk. Je voert met minimaal één onderpresterende leerling een gesprek, zoals beschreven in stap 3 van het 6-Stappenplan. Indien mogelijk bepaal je samen met de leerling een doel (stap 4) en maak je een stappenplan (stap 5). Maak een kort reflectieverslag van deze activiteit.

Dag 2 - 9.30 - 16.00 uur
Motivatie, mindset en verantwoordelijkheid

  • Evaluatie huiswerkopdracht 
  • Hoe vergroot je de motivatie van onderpresterende jongeren?
  • Welk effect hebben jouw verwachtingen van de leerling op zijn onderpresterende gedrag?
  • Hoe vergroot je het zelfinzicht en de verantwoordelijkheid van je leerlingen over hun eigen leren en gedrag?
  • Met welke interventies stimuleer je een groeimindset bij je leerlingen en verminder je onderpresterend gedrag?

Aan het einde van dag 2 kies je met het Waarderend Verander Plan een aantal concrete interventies om het geleerde van dag 1 en 2 toe te passen en te verankeren in je dagelijkse lespraktijk.

Dag 3 - 10.00 - 17.00 uur*
Veerkracht, positieve psychologie en gespreksvoering

  • Evaluatie huiswerkopdracht - interventies Waarderend Verander Plan
  • Hoe zet jij de sterke kanten van je leerlingen en jezelf in om onderpresterend gedrag te verminderen? 
  • Hoe verminder of voorkom je onderpresterend gedrag door:
  1. Het inzetten van positieve emoties?
  2. Het versterken van positieve relaties en interacties in jouw klas?
  3. Het vergroten van de veerkracht van je onderpresterende leerlingen?
  • Wat is transactionele analyse en hoe zet je dit in tijdens gesprekken met onderpresterende jongeren? 
  • Oefenen met jongerenacteurs onder leiding van Anneloes Broek - gespreksvoering met onderprestyerende leerlingen

Werken met de jongerenacteurs
Het oefenen van de gesprekken gebeurt in een veilige setting met jongerenacteurs.De jongeren zijn speciaal opgeleid om docenten in gesprekken te observeren en vakmatig feedback te geven. Je krijgt onder leiding van Anneloes Broek in verschillende rondes een casus, waarna je in kleine groepjes met een jongerenacteur in gesprek gaat en met elkaar meekijkt. Je kunt op ieder moment in het gesprek stoppen, overleggen of 'terugspoelen', zodat je de aangeleerde vaardigheden en theorie direct toepast. 

*Tijden: de jongerenacteurs gaan ook allemaal naar school. Om te voorkomen dat ze (te veel) lessen missen, zijn de begin- en eindtijd van dag 3 aangepast.

Spontane quotes

Super leuk om met tieneracteurs te werken!
Deelnemer over het werken met jongerenacteurs
Heel goede cursus, goed in te zetten in het vo
Deelnemer over vorige editie van 'Onderpresterende jongeren'
Heel leerzame cursus met veel praktische handvatten. Het oefenen met de acteurs geeft een goede afwisseling met de theorie.
Ilze Boereboom over het werken met jongerenacteurs

Praktische Informatie

Datum

Driedaagse cursus | donderdag 23 mei, woensdag 5 juni en dinsdag 11 juni 2024

Kosten

Deelname aan deze cursus betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep

  volop ruimte voor verdieping en casuïstiek

Je krijgt daarnaast:
  Gratis het boek 'slim onderpresteren aanpakken'

  handouts met de presentaties van de spreker
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1245 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 24 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  20 uur
Literatuurstudie   4 uur

 

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven