Dat wil ik lezen!
Motiveren 2.0 in het vo mobiele header 5421
 
Motiveren 2.0 in het vo header 5421
 
11676 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,22

Motiveren 2.0 in het vo

Congres

Telt dit mee voor een cijfer?
Waarom moet ik dit leren? Ik wil hier later toch niks mee...

Nederlandse leerlingen behoren tot de minst gemotiveerden ter wereld. Jongeren vinden de lesstof al snel moeilijk of nutteloos. Het wordt steeds lastiger om ze aan het werk te zetten én te houden. Je bent als docent continu op zoek naar manieren om dit toch voor elkaar te krijgen. Maar helaas, een leerling intrinsiek motiveren blijkt onmogelijk. 

We horen je denken: "Heb ik dan überhaupt wel invloed op hun motivatie?" JA, zelfs meer dan je denkt!

Wat kun je wel doen?

Creëer een zo interessant mogelijke leeromgeving. Hoe? De mogelijkheden zijn eindeloos. Tijdens de plenaire ochtend leer je de nieuwste wetenschappelijke inzichten over motivatie en het brein. Ook leer je alles over generatie Z en Alpha en krijg je verfrissende handvatten voor in de klas. 

Krijg grip op de motivatie van je leerlingen!

Na de plenaire ochtend neem je samen met experts je eigen handelen en manier van lesgeven onder de loep. Ook leer je motiverende technieken direct toe te passen in je praktijk. Dit doe je in twee van de volgende subsessies naar keuze:

  • De wisselwerking tussen prestatie en plezier
  • Motiverende gespreksvoering (met leerlingacteurs)
  • Motiverende instructie - werksessie voor havo en vwo (met leerlingacteurs)
  • Autonomie, zelfvertrouwen en toekomstperspectief in het vmbo
  • De kracht van nieuwsgierig denken en doen

Voor wie

Wij hebben dit congres speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren
  • Team- en afdelingsleiders

uit het voortgezet onderwijs die op een motiverende en toekomstbestendige manier willen lesgeven.
Met als resultaat: een motiverende leeromgeving en dus gemotiveerde leerlingen!

Programma

09:00

Ontvangst met koffie en thee

09:30

Opening congres

09:35

Motivatie - nieuwe wetenschappelijke inzichten

Anne-Wil Kramer, docent en onderzoeker UvA
  • Welke variatie bestaat er in gecontroleerde en autonome motivatie op het vmbo, havo en vwo?
  • Hoe beïnvloedt dopamine de motivatie van je leerlingen en heb je hier invloed op? - een neuro-economisch perspectief
  • Hoe zorg je dat leerlingen moeite willen doen, zonder per se intrinsiek gemotiveerd te zijn?
  • Een nieuwe manier van leren – hoe verhogen AI en audio-leren de motivatie van je leerlingen?
10:20

Generatie Z en Alpha - jongeren in turbulente tijden

Henno Oldenbeuving, jongerenexpert en -coach, trainer BEET
  • Inzicht in verminderde motivatie – waarom haken jongeren anno 2025 af?
  • Hoe speel je in op trends, maatschappelijke en sociale ontwikkelingen om jongeren te binden en te boeien?
10:50

Koffie- en theepauze

11:05 - 13:05 uur

Subsessieronde 1

Bij je inschrijving voor het congres kies je twee subsessies om te volgen. Je vindt de omschrijving van de subsessies onderaan dit programma.

13:05

Verzorgde lunch

14:00 - 16:10 uur

Subsessieronde 2

Halverwege deze tweede subsessieronde zal een korte koffie- en theepauze plaatsvinden. 

16:10

Einde congres
-------------------

Subsessies

Hieronder vind je een omschrijving van de subsessies waaruit gekozen kan worden.

A - De wisselwerking tussen prestatie en plezier

Tim Koning, sport- en prestatiepsycholoog
  • Hoe belangrijk is plezier? En moet leren en presteren voor leerlingen altijd leuk zijn?
  • Welke 6 bronnen dragen bij aan plezier tijdens het leren? En welke valkuilen liggen op de loer?
  • Hoe gaan plezier en presteren samen in het onderwijs en kan dat eigenlijk wel?

B - Motiverende gespreksvoering (met leerlingacteurs)

Anneloes Broek, trainer en intuïtief coach TeenWork Trainingen
  • Wat is motiverende gespreksvoering? En hoe pas je het toe in je dagelijkse lespraktijk?
  • Welke grondhouding vraagt het toepassen van motiverende gespreksvoering van jou?
  • In de praktijk - je observeert en oefent motiverende gespreksvoering met leerlingacteurs.

De leerlingacteurs zijn echte leerlingen uit het vo die een opleiding tot trainingsacteur light hebben gevolgd. Zij reageren zoals jouw leerlingen ook zouden doen én zijn opgeleid om feedback te geven. Je kunt op ieder moment in het gesprek stop roepen, terugspoelen en meedenken over het gesprek.

C - Motiverende instructie - werksessie voor havo en vwo (met leerlingacteurs)

Karen Oosterink, docent, trainer en eigenaar TeenWork Trainingen
  • Wat zijn de principes van een motiverende en activerende instructie?
  • Hoe vertaal je deze principes naar je (eigen) lespraktijk?
  • Je bereidt in groepsverband een motiverende instructie voor die je voorlegt aan leerlingacteurs.

Deze leerlingacteurs zijn echte leerlingen uit het vo die een opleiding tot trainingsacteur light hebben gevolgd. Zij reageren zoals jouw leerlingen ook zouden doen én geven tegelijkertijd feedback.

D - Autonomie, zelfvertrouwen en toekomstperspectief in het vmbo

Henno Oldenbeuving, jongerenexpert en -coach, trainer BEET
  • Hoe geef je jouw vmbo-leerlingen carrièreperspectief? En hoe maak je hun toekomst zichtbaar?
  • Met welke interventies bevorder je het gevoel van competentie en zelfvertrouwen bij je vmbo’ers?
  • Hoe vergroot je de autonome motivatie van je vmbo-leerlingen?

E - De kracht van nieuwsgierig denken en doen

Jason Frederick van Eunen, spreker en oprichter Nieuwsgierig denken
  • Hoe word je nu precies nieuwsgierig? En hoe werkt dat in je brein?
  • Hoe speel je in op de verschillende variaties in nieuwsgierig gedrag van je leerlingen?
  • Met welke technieken wakker je het stellen van vragen aan?
  • Handvatten om nieuwsgierig denken en doen direct te activeren bij leerlingen én jezelf

Reviews

Echt een van de meest fantastische congressen / workshops in mijn 18 jaar in het onderwijs! Laaiend enthousiast.
Tom Paulusse over een congres van Medilex Onderwijs
Superleuk om met tieneracteurs te werken!
Deelnemer over het werken met jongerenacteurs
Waardevol en positief, zo ervaar ik de congressen van Medilex Onderwijs. Geeft mij iedere keer weer net dat extra stukje voor in mijn werk!
Yolanda over congressen van Medilex Onderwijs

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  een zeer praktische dag met een grotendeels door jouzelf samengesteld programma
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op ongeveer 10 minuten afstand van station Maarssen. Je kunt vanaf station Maarssen bus 73 nemen en uitstappen bij halte Zonnebaan. Vanaf daar is het nog 4 minuten lopen naar de locatie. Parkeren kan gratis op het terrein.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden