Leren om te onthouden mobiele header 4827
 
Leren om te onthouden header 4827
 
13831 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,04

Leren om te onthouden

Gemist
Congres

'Maar ik had zo goed geleerd en ik wist echt ALLES!' is een veelgehoorde uitspraak van leerlingen na een tegenvallende opdracht of toets. Leerlingen leren vaak inefficiënt, beginnen te laat en leren enkel voor de korte termijn. Hoe werkt leren in het brein? En hoe maak je met bewustwording en training je leerlingen mede-eigenaar van hun leerproces? 

Help je leerlingen leren om echt te onthouden!

Na het plenaire ochtendprogramma ga je in de middag praktisch aan de slag tijdens twee van onderstaande subsessies: 

  • Effectieve leerstrategieën in de les
  • Mindmappen om beter te onthouden
  • Plannen en organiseren van leren 
  • Feedback om leren te stimuleren

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren 
  • Team- en afdelingsleiders

werkzaam in het voortgezet onderwijs. 

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.30

Opening van het congres

9.45
Het brein kraken met leerstrategieën

Marald Mens, neuropsycholoog, trainer en adviseur Mens op school onderwijsadvies

  • Bekende neuromythen over leren ontkracht
  • Hoe werkt leren in het brein wél? En hoe beïnvloedt dit je lespraktijk en het leerproces van je leerlingen?
  • Hoe maak je met bewustwording en training je leerlingen mede-eigenaar van hun leerproces?

10.45
Koffie- en theepauze


11.00
Instructie geven om lesstof te onthouden
Marloes Derksen, onderwijsadviseur Teaching4you en projectleider/adviseur innovatief onderwijs Teaching&Learning Centre UvA

  • Wat zijn de principes van een goede instructie en hoe pas je deze toe in je les? 
  • Hoe zet je voorkennis in om het leerproces van je leerlingen te bevorderen?
  • Hoe zorg je met je instructie dat je leerlingen de lesstof écht goed opslaan?

12.00
Verzorgde lunch


12:45-16.15
Subsessies
Je schrijft je in voor twee van de onderstaande subsessies. De eerste ronde duurt van 12.45 tot 14.15 uur. Na de koffie- en theepauze is de tweede ronde van 14.45 tot 16.15 uur.

A. Effectieve leerstrategieën in de les
Yves Moerskofski, onderwijstrainer en specialist breinbewust leren De Leerhalte

  • Welke vier leerstrategieën zijn het meest effectief om leerstof echt te onthouden?
  • Hoe zet je de vier leerstrategieën in tijdens je les?
  • Hoe zetten je leerlingen de vier leerstrategieën in om de leerstof beter te onthouden?
  • Je ervaart en oefent met werkvormen waarin de leerstrategieën worden toegepast

B. Plannen en organiseren van leren
Suzanne Agterberg, gedragsspecialist en trainer/eigenaar Spectrumvisie

  • Hoe herken en verhelp je bij je leerlingen hun uitstelgedrag en niet planmatig omgaan met huiswerk?
  • Hoe leer jij je leerlingen zo plannen en organiseren dat ze de leerstof echt onthouden?
  • Welke planvaardigheden breng je leerlingen bij om door te zetten tijdens het leren?
  • Praktische tips om je leerlingen effectiever te leren plannen en organiseren

D. Feedback om leren te stimuleren
Laura Koops van 't Jagt, onderwijsadviseur en coach, expert leren leren en plannen 't Leerlab

  • Hoe geef jij je leerlingen in iedere stap van je les feedback gericht op hun leerproces?
  • Hoe zorg je dat de leerstof correct in het geheugen van je leerlingen komt?
  • Hoe controleer je waar je leerlingen staan ten opzichte van de leerdoelen?
  • Ervaar laagdrempelige, praktische tips en werkvormen die leren stimuleren en die je direct toepast in je lessen

Spontane quotes

Prima
Inspirerende sprekers die weten waar ze het over hebben. Ben naar huis gegaan met een berg informatie en tools om mee aan de slag te gaan.
Ayla Kreekel
Met jeukende handen naar huis, meteen de tips en theorieën in de praktijk willen gebruiken.
Roos Timmermans
Veel inspiratie uit deze dag gehaald. Veel praktijkvoorbeelden en oefeningen die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Een heel fijne en informatieve cursus. Een echte aanrader.
Een zeer interessante en inspirerende congresdag. Vol met praktische toepassingen.
Lidka Marshall-Mikolajczyk
Genoten van een top congres over 'leren onthouden' op een prachtlocatie. Alles was van begin tot einde goed geregeld door team Medilex. <br/>
Laura Koelink
Gaf het brein te denken!

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  handouts met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 395 ex btw per persoon. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

 

Adres

Congrescentrum In de Driehoek

Willemsplantsoen 1c

3511 LA Utrecht

Locatie en parkeren

Congrescentrum In de Driehoek, Utrecht

Klik hier voor de website van Congrescentrum In de Driehoek

Wegwerkzaamheden Utrecht-Centrum

Vanwege diverse wegwerkzaamheden in Utrecht-Centrum raden wij je aan met het openbaar vervoer naar deze locatie te komen. Indien je met de auto wenst te komen verwijzen wij je voor de actuele stand van zaken naar:  http://www.cu2030.nl/actueel/werkzaamheden.

Met de auto
Utrecht Centrum aanhouden, nabij Hoog Catharijne 

Parkeren

  • Parkeergarage Springweg aan de Springweg; dag en nacht geopend en op 160 meter afstand van de congreslocatie. 
  • Parkeergarage Moreelsepark aan de Spoorstraat; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Godebald aan de Spoorstraat; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Vredenburg aan de Rijnkade; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Stationsstraat aan de Stationsstraat; dag en nacht geopend

Met het Openbaar Vervoer
Congrescentrum In de Driehoek ligt in het centrum van Utrecht, vlak bij het Centraal Station en het busstation:

Vanaf de stationshal richting Hoog Catharijne. Volg de borden uitgang Moreelsepark. Sla linksaf, steek de  Catharijnesingel over en ga rechtsaf. Loop rechtdoor, na 130 meter ziet je aan je linkerhand een kerk met 2 identieke torens. Links van de kerk is een stenen gebouw met grijze deur, dat is de ingang van In de Driehoek.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Dit congres is gevalideerd door het Lerarenportfolio voor 5 studiebelastingsuren, met aanbodcode 00201-44680

Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk 0 uur
(Vak)didactisch 5 uur
Pedagogisch 0 uur
Overig 0 uur

Lerarenportfolio.nl

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte