Kom maar door Download hier je gratis tips! George Smits legt je uit hoe je leerlingen in een moeilijke thuissituatie op school kan ondersteunen.
Leerlingen in een moeilijke thuissituatie mobiele header 5392
 
Leerlingen in een moeilijke thuissituatie header 5392
 
45 deelnemers beoordelen dit congres met een 8,20

Leerlingen in een moeilijke thuissituatie

Congres

‘’Lisa is al een paar weken somber en stil, dat ben ik niet van haar gewend’’. Een paar weken later blijkt dat het gezin van Lisa financiële problemen heeft. 
‘’Ryans schoolresultaten gaan ineens onderuit, terwijl hij er zo goed voor stond’’. Later blijkt dat zijn ouders in scheiding liggen. 
‘’Noor wordt de laatste tijd ineens zo snel boos’’. De volgende dag vertelt ze dat haar moeder ziek blijkt te zijn. 
Ah, dat verklaart het gedrag! 
Als leerkracht wil je de leerlingen begrijpen en ondersteunen waar mogelijk. Maar hoe?! 

Ondersteun leerlingen die het thuis zwaar hebben!

In de ochtend leer je over de invloed van opgroeien in stressvolle omstandigheden. Daarna volg je twee subsessies, die je zelf kan kiezen. De dag sluit af met een plenaire bijdrage over het bieden van hulp aan leerlingen in een moeilijke thuissituatie. De subsessies waaruit je kan kiezen zijn:
A. Armoede
B. Ziekte en overlijden in het gezin
C. Psychische problemen en verslaving (KOPP/KOV)
D. Scheiding en complexe scheiding
E. Samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg
F. Jonge mantelzorgers
G. Ouder in detentie

Voor wie

We hebben dit congres speciaal ontwikkeld voor iedereen die leerlingen in een moeilijke thuissituatie wil ondersteunen op school, zoals:

  • Leerkrachten en docenten
  • Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Vertrouwenspersonen
  • Orthopedagogen

uit het primair en voortgezet onderwijs. 

Programma

09:00

Ontvangst met koffie en thee

09:30

Opening door de dagvoorzitter

Wendy de Groot, trainer en oprichter van rustmomentindeklas.nl
09:45

Opgroeien in stressvolle omstandigheden

Anton Horeweg, leerkracht, gedragsspecialist en auteur
  • Wat is de invloed van opgroeien met chronische stress op de hersenen en het stress-responssysteem?
  • Hoe beïnvloedt een moeilijke thuissituatie het schools presteren? En hoe ga je daar als leerkracht mee om?
  • Hoe laat je ruimte aan de loyaliteit die de leerling voelt jegens zijn of haar ouders?
10:45

Koffie- en theepauze

11:15

Subsessieronde 1

Bij je inschrijving voor het congres kies je twee subsessies om te volgen. Je vindt de omschrijving van de subsessies onderaan dit programma.

12:30

Verzorgde lunch

13:30

Subsessieronde 2

14:45

Koffie- en theepauze

15:15

Hulp bieden aan leerlingen in een moeilijke thuissituatie

George Smits, psycholoog en mediator Reset Partner
  • Hoe ga je het gesprek aan met (ouders van) leerlingen in een moeilijke thuissituatie?
  • Hoe help leerlingen met het reguleren van emoties en het vergroten van veerkracht?
  • Hoe zorg je ervoor dat je zorgen niet mee naar huis neemt en professionele afstand bewaart?
  • Het belang van psycho-educatie – hoe pak je dat op een laagdrempelige manier aan?
16:15

Afsluiting door de dagvoorzitter

----------

Subsessies

Hieronder vind je een omschrijving van de subsessies waaruit gekozen kan worden. 

A - Armoede

Lilith Smidts-Lefever, sociaal werker en ervaringsdeskundige Sterk uit Armoede
  • Hoe signaleer je een leerling die opgroeit in armoede?
  • Wat zijn de gevolgen van opgroeien in armoede voor je leerling?
  • Hoe maak je armoede bespreekbaar in gesprekken met de leerling en/of ouders?
  • Wat is de rol van de leraar en de school? En hoe ondersteun je de leerling en het gezin?

B - Ziekte en overlijden in het gezin

Tanja van Roosmalen, rouw- en verliestherapeut LEF Verliesbegeleiding
  • Wat is de impact van een levensbedreigende ziekte in het gezin op het welbevinden en de ontwikkeling van de leerling?
  • Hoe kun je de impact herkennen in het functioneren van de leerling op school?
  • Wat kun je als leraar en als school doen om een steunpilaar te zijn voor leerlingen?
  • Hoe betrek je de klas bij deze situatie? Wat zijn hierbij do’s and don’ts?

C - Psychische problemen en verslaving (KOPP/KOV)

Aniek De Lange, projectmedewerker Jeugd Trimbos Instituut
Elze Struijk, ervaringsdeskundige & familiecoach
  • Hoe signaleer je leerlingen die opgroeien met een ouder met psychische- en/of verslavingsproblematiek?
  • Wat is de impact van opgroeien met een ouder met psychische- en/of verslavingsproblemen?
  • Welke gezinsprocessen zijn gaande in een gezin waar een ouder psychische problemen en/of een verslaving heeft?
  • Wat is belangrijk in het contact met ouders, kinderen en jongeren?

D - Scheiding en complexe scheiding

Marieke Zaad, werkbegeleider, trainer en supervisor Sterk Huis
  • Wat zijn de gevolgen van een scheiding op het leven van een leerling? En hoe ondersteun je deze leerling tijdens en na dit proces?
  • Hoe communiceer je met ouders in scheidingssituaties (en houd je de leerling daarbuiten)?
  • Hoe ga je als school om met de juridische gevolgen van een scheiding en wat is je rol bij complexe scheidingen?

E - Samenwerking onderwijs en jeugdzorg

Astrid de Buck, ervaringsdeskundige jeugdzorg en onderwijs Kijk&Zie!
  • Wat zijn signalen van een onveilige thuissituatie?
  • Wat zijn aandachtspunten bij het gebruik van de meldcode?
  • Hoe verloopt de rolverdeling tussen school en jeugdzorg? En wie neemt wanneer de regie?
  • Hoe werk je als school effectief samen met jeugdzorg?

F - Jonge mantelzorgers

Natalia Vermeulen, projectleider en adviseur MantelzorgNL
  • Wat is de rol van school in het ondersteunen van jonge mantelzorgers?
  • Hoe werk je effectief samen met de leerling, ouders van de leerling en andere betrokkenen?
  • Hoe ga je om met de gemengde gevoelens van leerlingen wat betreft hun thuissituatie?
  • Hoe help je leerlingen de balans vinden tussen zorgen en verantwoordelijkheid enerzijds, en kind zijn anderzijds?

G - Ouder in detentie

Winie Hanekamp-Haisma, manager Expertisecentrum K I N D
Annelyn Smit, projectmedewerker en ervaringsdeskundige Expertisecentrum K I N D
  • Waarom hebben kinderen met een ouder in detentie hulp nodig vanuit het onderwijs?
  • Hoe merk je de emotionele en psychologische gevolgen op bij leerlingen waarvan een ouder in detentie zit?
  • Op welke manieren kun je bijdragen in de school aan de veerkracht en gezonde ontwikkeling van kinderen in deze uitdagende situatie?

Reviews

Beste studiedag ooit!
Deelnemer Medilex Onderwijs
Weer een enorme energie boost gekregen om mee te nemen naar mijn collega’s.
Deelnemer over Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs zorgt altijd voor hele goede sprekers. Heerlijk. Hier kun je wat mee in de praktijk.
Deelnemer van een Medilex Onderwijs congres

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

van der Valk Utrecht

Winthontlaan 4 -6

3526 KV Utrecht

Locatie en parkeren

van der Valk Utrecht, Utrecht

Van der Valk Hotel Utrecht ligt aan de A12. Neem afslag 17 (Utrecht/Jaarbeurs/Kanaleneiland).
Parkeren kan tegen gereduceerd tarief in onze parkeergarage.

Openbaar vervoer vanaf Utrecht CS
• Buslijnen: 65 (Richting Vianen), 74 (Richting Vianen) en 77 (Richting Nieuwegein)
• Sneltramlijnen: 20 en 21 (Richting IJsselstein of Nieuwegein)

Uitstappen bij Kanaleneiland Zuid

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden