Kom maar door Download hier je gratis tips! George Smits legt je uit hoe je leerlingen in een moeilijke thuissituatie op school kan ondersteunen.
Leerlingen in een moeilijke thuissituatie mobiele header 5267
 
Leerlingen in een moeilijke thuissituatie header 5267
 
12012 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,14

Leerlingen in een moeilijke thuissituatie

Uitverkocht
Congres

‘’Lisa is al een paar weken somber en stil, dat ben ik niet van haar gewend’’. Een paar weken later blijkt dat het gezin van Lisa financiële problemen heeft. 
‘’Ryans schoolresultaten gaan ineens onderuit, terwijl hij er zo goed voor stond’’. Later blijkt dat zijn ouders in scheiding liggen. 
‘’Noor wordt de laatste tijd ineens zo snel boos’’. De volgende dag vertelt ze dat haar moeder ziek blijkt te zijn. 
Ah, dat verklaart het gedrag! 
Als leerkracht wil je de leerlingen begrijpen en ondersteunen waar mogelijk. Maar hoe?! 

Ondersteun leerlingen die het thuis zwaar hebben!

In het plenaire gedeelte van de dag leer je over de invloed van opgroeien in stressvolle omstandigheden, samenwerken met Jeugdzorg en hoe je hulp biedt aan leerlingen in een moeilijke thuissituatie.
Daarnaast volg je twee subsessies naar keuze:
A. Armoede
B. Ziekte en overlijden in het gezin
C. Psychische problemen en verslaving (KOPP/KOV)
D. Scheidingen en complexe scheidingen

Voor wie

We hebben dit congres speciaal ontwikkeld voor iedereen die leerlingen in een moeilijke thuissituatie wil ondersteunen op school, zoals:

  • Leerkrachten en docenten
  • Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Vertrouwenspersonen
  • Orthopedagogen

uit het primair en voortgezet onderwijs. 

Programma

9:00
Ontvangst met koffie en thee

9:30
Opening door de dagvoorzitter
Wendy de Groot, trainer en oprichter van rustmomentindeklas.nl

9:45
Opgroeien in stressvolle omstandigheden
Anton Horeweg, leerkracht, gedragsspecialist en auteur

  • Wat is de invloed van opgroeien met chronische stress op de hersenen en het stress-responssysteem?
  • Hoe beïnvloedt een moeilijke thuissituatie het schools presteren? En hoe ga je daar als leerkracht mee om?
  • Hoe laat je ruimte aan de loyaliteit die de leerling voelt jegens zijn of haar ouders?

10:45
Koffie- en theepauze

11:00
Samen voor een veilig thuis
Anouk van der Helden, 
medewerker crisisteam Veilig Thuis
Jannie Meijer, jeugdbeschermer bij Samen Veilig Midden-Nederland

  • Welke afwegingen maak je bij het al dan niet maken van een melding over de thuissituatie van een leerling?
  • Hoe werk je goed samen met Jeugdzorg?
  • Hoe zorg je ervoor dat je niet tussen de ouders en Jeugdzorg komt te staan?

11:50
Wissel naar subsessies

12:00
Subsessieronde 1
Bij je inschrijving voor het congres kies je twee subsessies om te volgen. Je vindt de omschrijving van de subsessies onderaan dit programma.

13:00
Verzorgde lunch

14:00
Subsessieronde 2

15:00
Koffie- en theepauze

15:15
Hulp bieden aan leerlingen in een moeilijke thuissituatie
George Smits, psycholoog en mediator bij Reset Partner

  • Hoe ga je het gesprek aan met (ouders van) leerlingen in een moeilijke thuissituatie?
  • Hoe help je leerlingen met het reguleren van emoties en het vergroten van veerkracht?
  • Hoe zorg je ervoor dat je zorgen niet meer naar huis neemt en professionele afstand bewaart?
  • Het belang van psycho-educatie - hoe pak je dit op een laagdrempelige manier aan?

16:15
Afsluiting door de dagvoorzitter

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Subsessies
A - Armoede
Ellen Donkers, projectleider Kansen voor alle kinderen bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi)

  • Hoe signaleer je een leerling die opgroeit in armoede?
  • Wat zijn de gevolgen van opgroeien in armoede voor je leerling?
  • Hoe maak je armoede bespreekbaar in gesprekken met de leerling en/of ouders?
  • Wat is de rol van de leraar en de school? En hoe ondersteun je de leerling en het gezin?

B - Ziekte en overlijden in het gezin
Agmar Butcher, 
rouw- en verliesbegeleider kind en jeugd bij praktijk Kei-JIJ

  • Welke gezinsprocessen vinden er plaats als er sprake is van ernstige ziekte en/of (dreigend) overlijden?
  • Wat zijn de gevolgen van opgroeien in een gezin waar ernstige ziekte en/of (dreigend) overlijden speelt?
  • Wat doe je als leraar en als school om een steunpilaar te zijn voor de leerling?
  • Hoe bespreek je de situatie met de klas? En wat als de leerling het niet met de klas wil bespreken?

C - Psychische problemen en verslaving (KOPP/KOV)
Aniek de Lange, projectmedewerker Jeugd bij Trimbos Instituut

  • Hoe signaleer je leerlingen die opgroeien met een ouder met psychische- en/of verslavingsproblematiek?
  • Wat is de impact van opgroeien met een ouder met psychische- en/of verslavingsproblemen?
  • Welke gezinsprocessen zijn gaande in een gezin waar een ouder psychische problemen en/of een verslaving heeft?
  • Wat is belangrijk in het contact met ouders, kinderen en jongeren?

D - Scheidingen en complexe scheidingen
Marieke Zaad, werkbegeleider, trainer en supervisor bij Sterk Huis
Marianne Takken, ambulant hulpverlener (team Complexe Scheidingen) bij Sterk Huis 

  • Wat zijn de gevolgen van een scheiding op het leven van een leerling? En hoe ondersteun je deze leerling tijdens en na dit proces?
  • Hoe communiceer je met ouders in scheidingssituaties (en houd je de leerling daarbuiten)?
  • Hoe ga je als school om met de juridische gevolgen van een scheiding en wat is je rol bij complexe scheidingen?

 

 

Spontane quotes

Waardevol en positief, zo ervaar ik de congressen van Medilex Onderwijs. Geeft mij ieder keer weer net dat extra stukje voor in mijn werk!
Yolanda de Blok
Medilex Onderwijs weet perfect in te spelen op de behoefte van scholen. Ze halen veel kwaliteit in huis. Ik ben tevreden!
Pieter
Medilex Onderwijs zorgt altijd voor hele goede sprekers. Heerlijk. Hier kun je wat mee in de praktijk.
Deelnemer van een Medilex Onderwijs congres

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op ongeveer 10 minuten afstand van station Maarssen. Je kunt vanaf station Maarssen bus 73 nemen en uitstappen bij halte Zonnebaan. Vanaf daar is het nog 4 minuten lopen naar de locatie. Parkeren kan gratis op het terrein.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je interesse. Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op zodra we een nieuwe datum gaan plannen.