Hoogbegaafdheid in het voortgezet onderwijs

  • 3 dagen
  • Kleine groep Maximaal 16 deelnemers
  • Naast treinstation Op loopafstand
Suzanne Agterberg

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Suzanne Agterberg

In het kort

Hoogbegaafdheid zit bij leerlingen vaak verscholen achter onderpresteren, lastig gedrag en zwakke executieve functies. Hoe help je hoogbegaafde leerlingen hun executieve functies verder te ontwikkelen? Welke doelen stel je voor deze leerlingen? En hoe kun je in de klas zo differentiëren dat hoogbegaafde leerlingen goed tot hun recht komen? 

Help jouw hoogbegaafde leerlingen het beste uit zichzelf te halen!


De driedaagse cursus 'Hoogbegaafdheid in het voortgezet onderwijs' staat onder leiding van Roland Louwerse, specialist hoogbegaafdheid en onderwijsadviseur bij Novilo en VO op niveau. Je krijgt theoretische achtergrond en direct toepasbare handvatten. De drie cursusdagen zijn praktisch van aard, er is ruimte voor eigen inbreng en ze zijn globaal verdeeld in:

  • dag 1: signaleren, onderpresteren en excelleren
  • dag 2: beleid en verrijking
  • dag 3: Klassenmanagement en begeleiding
     

Deze cursus is ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Zorgcoördinatoren
  • Vertrouwenspersonen
  • Team-/Afdelingsleiders

uit het voortgezet onderwijs. 

LET OP: Maximaal 16 deelnemers!  

Programma

De cursus 'Hoogbegaafdheid in het voortgezet onderwijs' bestaat uit drie cursusdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Utrecht. De cursus wordt gegeven door Roland Louwerse. De cursusdagen zijn praktisch van aard en er is ruimte voor eigen inbreng. Aan het einde van iedere cursusdag krijg je een opdracht mee om op school aan de slag te gaan. Aan het einde van cursusdag 1 ontvang je het boek 'De 7 uitdagingen bij het lesgeven aan cognitief getalenteerde kinderen', van Tijl Koenderink. 
 

Datareeks C: woensdag 14 maart, dinsdag 3 april en dinsdag 8 mei
Datareeks D: maandag 1 oktober, maandag 29 oktober en donderdag 22 november

Dag 1
Signaleren, onderpresteren en excelleren

  • Hoe herken je hoogbegaafde leerlingen en hoe speel je in op hun onderwijsbehoeften?
  • Hoe herken je zwakke executieve vaardigheden bij je hoogbegaafde leerlingen? En hoe help jij jouw leerlingen deze executieve functies verder te ontwikkelen?
  • Met opdrachten en casuïstiek krijg je handvatten om blokkades, die bij hoogbegaafde leerlingen onderpresteren en faalangst veroorzaken, te herkennen en weg te nemen
  • Hoe motiveer je hoogbegaafde leerlingen om daadwerkelijk te excelleren?

Opdracht dag 1: Testen executieve functies
 

Dag 2
Beleid en verrijking

  • Centrale bespreking van de opdracht van dag 1
  • Hoe breng je met de beleidspiramide overzicht en structuur in het talentonderwijs op uw school?
  • Welke doelen stel je voor hoogbegaafde leerlingen?
  • Verrijking: verplicht of vrijblijvend? - hoe zorg je voor een goede opbouw in de verschillende verrijkingsactiviteiten en hoe waarborg je dit?

Opdracht dag 2: opzet beleidsplan maken


Dag 3
Klassenmanagement en begeleiding

  • Centrale bespreking van de opdracht van dag 2
  • Hoe kun je in de klas zo differentiëren dat hoogbegaafde leerlingen goed tot hun recht komen? 
  • Hoe kun je met integrale psychologie en spiral dynamics hoogbegaafde leerlingen optimaal begeleiden? 
  • Hoe vermijd je de grootste valkuilen bij het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen? 

Praktische Informatie

Datum

Driedaagse cursus | startdatum maandag 1 oktober

Kosten

De kosten voor deze cursus bedragen € 1095,- voor drie dagen inclusief hand-outs, literatuur, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande korting:

1 OP 5 GRATIS Schrijf jij je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één mailadres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

Lange Viestraat 351

3511 BK Utrecht

Inschrijven