Groepsdynamica in het voortgezet onderwijs mobiele header 4809
 
Groepsdynamica in het voortgezet onderwijs header 4809
 
13704 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,04

Groepsdynamica in het voortgezet onderwijs

Congres

Elkaar afleiden, de clown uithangen, plagen en pesten: er gebeurt van alles in je klassen als de groepsdynamiek verstoord is. Het liefst zie je klassen waarin iedereen zich prettig voelt, want dan komen je leerlingen pas echt aan leren toe. Hoe stuur je tijdens de fases van het groepsvormingsproces? Welke rol speelt groepsdynamica bij onrust, pestgedrag of ondermaats presteren in de klas? En hoe stel je vast welke oorzaken en motieven een rol spelen in een complexe klas? 

Zorg met kennis over groepsdynamica voor positieve klassen met een goed leerklimaat!

Tijdens het plenaire ochtendprogramma krijg je antwoord op onder meer de volgende vragen:

  • Wat doe je vanaf de start van het schooljaar om de kans op een positieve groep te vergroten? 
  • Hoe verschilt je groepsdynamische aanpak in de onder- en bovenbouw?
  • Hoe observeer je door een groepsdynamische bril en wat neem je dan waar in een complexe klas?

In de middag volg je één van de volgende subsessies:

  • Aan de slag met groepsvorming in de onderbouw
  • Werken aan groepsdynamiek in de bovenbouw
  • Interventies als de groep niet lekker loopt
  • Groepsdynamica en social media
  • Omgaan met stoorzenders in de klas

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Mentoren
  • Docenten 
  • Team- en afdelingsleiders

werkzaam in het voortgezet onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Programma

9.30
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

10.00
Opening en inleiding door de dagvoorzitter
Tessa Kaufman, universitair docent Sociale wetenschappen Universiteit Utrecht

  • Over sociale netwerken, risicogedrag, status en pestrelaties in de groep
10.30
Groepsvorming in de klas
Ad van Andel, trainer, coach en adviseur mentorenteams AdvanA
  • Wat doe je vanaf de start van het schooljaar om de kans op een positieve groep te vergroten?
  • Hoe krijg je zicht op het groepsvormingsproces? En hoe stuur je in de fases van groepsvorming? 
  • Hoe verschilt je groepsdynamische aanpak in de onder- en bovenbouw? 

11.15
Koffie- en theepauze

11.30
Complexe klassen analyseren
Ivo Dokman, trainer, coach en oprichter Buro Wijzicht en L&Ving Factory

  • Hoe observeer je door een groepsdynamische bril en wat neem je dan waar in een complexe klas?
  • Welke rol speelt groepsdynamiek bij onrust, motivatieproblemen, ondermaats presteren, niet luisteren of pestgedrag in de klas? 
  • Hoe helpt het in kaart brengen van de sociale normen en het verschil van invloed tussen leerlingen je om zicht te krijgen op de groep? 
  • Hoe stel je vast welke oorzaken en motieven een rol spelen in een complexe klas? 

12.30
Afsluiting van het ochtendprogramma door de dagvoorzitter gevolgd door een verzorgde lunch
 

Subsessies 13.30 - 15.45 uur
Schrijf je in voor één van de volgende subsessies. Om 14.30 uur wordt er gezorgd voor koffie, thee en iets lekkers.

A - Aan de slag met groepsvorming
Els Hardlooper, trainer/coach Eranthe

  • Wat zijn voorwaarden voor het succesvol uitvoeren van groepsvormingsactiviteiten?
  • Aan de slag met opdrachten om groepsvorming in de praktijk te ervaren. De oefeningen die je doet, kun je uitvoeren met je (mentor)klas. 
  • Wat is de rol van ouders bij het groepsvormingsproces?

B. Werken aan groepsdynamiek in de bovenbouw
Johan Damen, trainer/ coach Vijfsprong en docent/mentor Huygens Lyceum

  • Welke invloed hebben wisselende groepssamenstellingen op de groepsdynamiek?
  • Hoe realiseer je een positief groepsklimaat in je clusters?
  • Aan de slag met groepsversterkende oefeningen

C - Interventies als de groep niet lekker loopt
Ivo Dokman, trainer, coach en oprichter Buro Wijzicht en L&Ving factory

  • Welke groepsactiviteiten zet je in om een niet goed lopende klas te observeren en analyseren?
  • Hoe helpt het maken van een 3D sociogram om een goede diagnose te stellen?
  • Hoe doorbreek je de negatieve spiraal die vaak bij een complexe klas is ontstaan?
  • Welke interventies zet je in om weer een veilige en positieve sfeer te creëren?

D - Groepsdynamica en social media
Klaartje Schüngel, trainer/coach jeugd en social media SocialmediaIMPACT

  • Wat doen je leerlingen online en hoe werkt dit door op de groepsdynamiek in de klas?
  • Hoe maak je leerlingen bewust van de invloed van hun online gedrag op de groepsdynamiek?
  • In gesprek met de klas - hoe vergroot je de online weerbaarheid van je leerlingen?
  • Leren van praktijksituaties - hoe handel je bij online incidenten?

E - Omgaan met stoorzenders in de klas
Simon Klein, trainer, docent, auteur en lerarenopleider Klasse(n)Kanjers

  • Hoe helpt jouw houding bij het omgaan met stoorzenders in je groep?
  • Hoe bepaal je welke interventies je kiest als je lessen en de groepsdynamiek telkens worden verstoord door één leerling of een groepje leerlingen?
  • Praktische tips en handvatten voor het creëren van een positieve groep

Spontane quotes

Hoewel ik al veel weet over groepsdynamica, heb ik op dit congres toch nieuwe dingen gehoord en concrete en toepasbare tips gekregen.
Janneke
Dit was een zeer nuttige dag die ik zeker aanraad aan alle collega's. Ik heb er veel praktische en bruikbare tips aan overgehouden.
Barbara K
Heel erg leerzame dag; overtrof mijn verwachtingen. De sprekers waren heel inspirerend en hadden vaak goede, herkenbare voorbeelden.

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  handouts met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 395 ex btw per persoon. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

 

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op 5 minuten afstand van station Maarssen. Vanaf Maarssen rijden er pendelbussen naar Carlton President. Parkeren kan gratis op het terrein!

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolio voor 6 SBU, onder aanbodnummer ZG4iQaKvrm.

 
Urenverdeling naar inhoud
 
Vakinhoudelijk -
(Vak)didactisch 2 uur
Pedagogisch 4 uur
Brede professionele basis -

Lerarenportfolio.nl

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven