Sommige klassen kosten je als leerkracht zoveel energie dat je tegen elke dag met hen opziet. Bij zulke lastige klassen is het de moeite waard goed te analyseren waar het probleem vandaan komt. Dan kun je gericht interventies kiezen zodat je daarna de rest van het schooljaar en volgende jaren weer fijn met die groep kunt werken.
Analyseer je probleemgroep om tot een gerichte aanpak te komen!
Na het volgen van deze e-learning kun je:
Let op: In deze module verwachten we dat je kennis over groepsvorming en groepsvormende activiteiten hebt ingezet aan het begin van het schooljaar. Heb je deze kennis nog niet of heb je weinig gedaan aan groepsvorming? Volg dan eerst onze module ‘Groepsdynamica in de eerste schoolweken’.
Je kunt in 1,5 uur door de module klikken, maar als je alle opdrachten uitvoert en (samen met collega's) echt je lastige groep goed analyseert ben je er zo 4 uur mee bezig, of nog langer als je alle observatietijd meerekent.
Belangrijk om je te realiseren is dat je met het doorklikken van deze module geen pasklare oplossing voor je lastige klas hebt. Wel krijg je inzichten in de mogelijke oorzaak van de negatieve sfeer en ideeën voor interventies.
uit het primair onderwijs
Hoofdstuk 1
Kortetermijnanalyses en -interventies
Hoofstuk 2
De groep in kaart brengen
Hoofdstuk 3
De rol van de normdrager
Hoofdstuk 4
Gerichte interventies
De kosten voor deze e-learning module bedragen € 79,00. Dit bedrag is inclusief onbeperkte toegang tot de module en werkbladen, maar exclusief BTW en eventuele kortingen.
Voor het volgen van deze e-learning heb je een internetverbinding nodig en een computer, laptop of tablet met een schermafmeting van tenminste 9,7”. Zorg dat je de laatste versie van je internetbrowser hebt geïnstalleerd voor een optimale werking van de e-learning.
Na het voltooien van de module kun je je certificaat van deelname downloaden via je Profielpagina.
Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolio voor 2,5 SBU, onder activiteitnummer 00301-04861.
Urenverdeling naar inhoud | |
Vakinhoudelijk | - |
(Vak)didactisch | - |
Pedagogisch | 2,5 uur |
Brede professionele basis | - |