Groepsdynamica als het niet lekker loopt (po)

E-learning

In het kort

Sommige klassen kosten je als leerkracht zoveel energie dat je tegen elke dag met hen opziet. Bij zulke lastige klassen is het de moeite waard goed te analyseren waar het probleem vandaan komt. Dan kun je gericht interventies kiezen zodat je daarna de rest van het schooljaar en volgende jaren weer fijn met die groep kunt werken.

Analyseer je probleemgroep om tot een gerichte aanpak te komen!

Na het volgen van deze e-learning kun je:

  • in kaart brengen waarom het niet lekker loopt in je klas met behulp van het Kijkschema Groepsdynamisch werken en 3D-sociogrammen
  • analyseren wie de meeste invloed heeft in de groep (de normdrager)
  • onderzoeken waarom de normdrager de groep negatief beïnvloedt
  • concluderen welke interventie je inzet in je groep, op basis van de motieven van de normdrager

Let op: In deze module verwachten we dat je kennis over groepsvorming en groepsvormende activiteiten hebt ingezet aan het begin van het schooljaar. Heb je deze kennis nog niet of heb je weinig gedaan aan groepsvorming? Volg dan eerst onze module ‘Groepsdynamica in de eerste schoolweken’.
 

Duur van de module


Je kunt in 1,5 uur door de module klikken, maar als je alle opdrachten uitvoert en (samen met collega's) echt je lastige groep goed analyseert ben je er zo 4 uur mee bezig, of nog langer als je alle observatietijd meerekent.
Belangrijk om je te realiseren is dat je met het doorklikken van deze module geen pasklare oplossing voor je lastige klas hebt. Wel krijg je inzichten in de mogelijke oorzaak van de negatieve sfeer en ideeën voor interventies.

Voor wie

  • leerkrachten
  • intern begeleiders
  • bouwcoördinatoren

uit het primair onderwijs

Programma

Hoofdstuk 1

Kortetermijnanalyses en -interventies

  • Wat zijn de vier groepsdynamische principes die spelen in elke groep?
  • Welke paracetamolinterventies kun je inzetten om gedrag meteen maar tijdelijk bij te sturen?

Hoofstuk 2

De groep in kaart brengen

  • Hoe analyseer je welke groepsnorm het gedrag van je klas bepaalt?
  • Hoe maak je een 3D sociogram van een groep?
  • Hoe analyseer je wie de normdrager in een groep is?

Hoofdstuk 3

De rol van de normdrager

  • Wat zijn de drie typen normdragers?
  • Hoe onderzoek je welke motieven een normdrager heeft?

Hoofdstuk 4

Gerichte interventies

  • Wat zijn gerichte interventies voor lastige klassen?
  • Hoe concludeer je welke interventie je inzet in je groep?

Praktische Informatie

Voordelen E-learning

  • Je kunt deze e-learning comfortabel vanuit huis of op je eigen werkplek volgen.
  • Je kunt de module starten en pauzeren wanneer het jou uitkomt.
  • De informatie is meteen beschikbaar en blijft toegankelijk.

Kosten

De kosten voor deze e-learning module bedragen € 79,00. Dit bedrag is inclusief onbeperkte toegang tot de module en werkbladen, maar exclusief BTW en eventuele kortingen.

Technische vereisten

Voor het volgen van deze e-learning heb je een internetverbinding nodig en een computer, laptop of tablet met een schermafmeting van tenminste 9,7”. Zorg dat je de laatste versie van je internetbrowser hebt geïnstalleerd voor een optimale werking van de e-learning.

Ervaringen van deelnemers

Een korte en praktische module. De theoretische achtergrond wordt gekoppeld aan een voorbeeldklas en dat is fijn.

Certificaat

Na het voltooien van de module kun je je certificaat van deelname downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolio voor 2,5 SBU, onder activiteitnummer 00301-04861.

Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk
(Vak)didactisch -
Pedagogisch 2,5 uur
Brede professionele basis -

Inschrijven

Delen met een collega of downloaden