Gedragsstoornissen bij jongeren

Gemist
Congres
Woensdag 5 februari 2020
Janneke Wauben

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Janneke Wauben
Voorgaande editie werd door 35 deelnemers beoordeeld met een 8,2

Delen met een collega of downloaden

In het kort

In het reguliere onderwijs neemt het aantal leerlingen met gedragsstoornissen toe. Van jou wordt verwacht daar op een goede manier op in te spelen. Hoe uiten gedragsstoornissen zich bij jouw leerlingen? Wat is het verschil tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen? En welke houding van jou helpt in de omgang met deze leerlingen?

Bied leerlingen met gedragsstoornissen de begeleiding die zij nodig hebben!

In de ochtend komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • Welke processen spelen zich af in de hersenen bij ODD, CD en AD(H)D?

  • Wat zijn beschermende en risicofactoren bij gedragsstoornissen?

  • Praktische aanpak voor leerlingen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen in de klas

In de middag volg je naar keuze één van deze verdiepende subsessies:
A - Gedragsstoornissen en agressie
B - Leerlingen begeleiden bij emotieregulatie
C - Effectief communiceren met leerlingen met gedragsstoornissen
D - Spanning en probleemgedrag voorkomen

 

Ontvang bij deelname het handige naslagwerk  'Leerlingen met een specifieke hulpvraag'  geschreven door Pyt Nauta en Marinus Giesing

Voor wie

Dit congres is ontwikkeld voor

  • Docenten / mentoren
  • Studieloopbaanbegeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • Orthopedagogen
  • Team- en afdelingsleiders
  • Vertrouwenspersonen
  • Congiërges
  • Onderwijsassistenten

uit het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs

Programma

9.30
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

10.00
Opening van het congres 

10.15
Theoretische basis van gedragsstoornissen 
Anton Horeweg, Master SEN en auteur van o.a. 'Gedragsproblemen in de klas'

  • Wat is het verschil tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen?
  • Welke processen spelen zich af in de hersenen bij ODD en CD? En hoe relateert de ontwikkelingsstoornis AD(H)D zich tot deze gedragsstoornissen?
  • Wat zijn beschermende en risicofactoren bij gedragsstoornissen?
  • Frustratie, angst en boosheid - uitingsvormen van gedragsstoornissen

11.15
Koffie- en theepauze

11.30
Praktische aanpak van gedrags- en ontwikkelingsstoornissen
Peter Mol, directeur en orthopedagoog Gedragondersteuning

  • Praktische aanpak voor leerlingen met  ODD, CD en AD(H)D in de klas
  • De zin en onzin van medicijnen, diëten en therapieën
  • Proactief en reactief handelen
12.30
Verzorgde lunch
13.30 – 15.45 
Subsessies

In de middag volg je naar keuze één van de onderstaande subsessies. Om 14.30 uur is er een koffie- en theepauze.

A - Gedragsstoornissen en agressie
Jannie de Jong, directeur, trainer agressie en geweldhantering agressie.nl
Shey Aamer, trainingsacteur

  • Hoe herken je verschillende typen agressie?
  • Hoe voorkom je agressief gedrag door kennis over de gedragspatronen van je leerlingen?
  • Hoe handel je als een situatie escaleert?
  • Oefen met een trainingsacteur het begrenzen van instrumenteel gedrag

B - Leerlingen begeleiden bij emotieregulatie
George Smits, psycholoog en mediator Reset Partner

  • Hoe begeleid je leerlingen met gedragsstoornissen in het herkennen en begrijpen van emoties bij zichzelf en anderen?
  • Handvatten om leerlingen te helpen bij het reguleren van boosheid, angst en frustratie
  • Oefenen met emotiemanagementtechnieken voor jezelf en je leerlingen

C - Effectief communiceren met leerlingen met gedragsstoornissen
Ingrid van Essen, auteur 'Effectief en affectief lesgeven' en eigenaar van Young Identity Coaching

  • Welke gesprekstechnieken zet je in voor effectieve communicatie met leerlingen met gedragsstoornissen?
  • Inzicht in je eigen communicatiepatronen om de communicatie te verbeteren
  • Hoe herken je de talenten, gevoelens en behoeften van leerlingen met een gedragsstoornis?

D - Spanning en probleemgedrag voorkomen
Simon Klein, freelance docentbegeleider mbo en hbo, auteur 'Talentbegeleiding'

  • Hoe voorkom je spanningen en probleemgedrag in de klas? 
  • Gewenst gedrag sturen met de inzet van de Roos van Leary en de Interactiewijzer van Verstegen
  • Hoe stel je op een respectvolle manier grenzen?

 

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor dit congres bedragen € 395,- . Genoemde bedrag is inclusief hand-outs, het boekje 'Leerlingen met een specifieke hulpvraag', koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen: 

1 OP 5 GRATIS Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één mailadres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van je opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

 

Adres

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Hoofdstraat 8

3972 LA Driebergen-Zeist

Locatie en parkeren

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Klik hier voor de website van Antropia, Cultuur- en Congrescentrum


Bezoekers kunnen parkeren in de Q-Park bij Station P+R Driebergen Zeist. Adres is Stationsweg 15B Driebergen-Rijssenburg.

U komt binnen in de parkeergarage door uw creditcard of bankpas in te voeren. Bij Antropia ontvangt u een uitrijkaart. !Let op!: Bij vertrek uit de parkeergarage dient u eerst de uitrijkaart te gebruiken en pas dan ook uw bankpas aan te bieden. Er worden bij u geen kosten afgeschreven, maar het is wel nodig dat uw vertrek wordt geregistreerd.

Vanuit Utrecht
Volg de A12 richting Arnhem en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Onderaan de afrit linksaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Vanuit Arnhem
Volg de A12 richting Utrecht en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Let op: onderaan de afrit rechtsaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Per trein
Het station Driebergen/Zeist ligt aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Het station heeft vier maal per uur rechtstreeks verbinding met Utrecht CS en Arnhem. Landgoed De Reehorst ligt op ca. 50 meter van het station, aan de overzijde van de parkeerplaats, tegenover de hoofdingang van het station.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolio.nl voor 6 SBU, onder activiteitsnummer 8B7EM9ZWxK. 


Urenverdeling naar inhoud
 
Vakinhoudelijk -
(Vak)didactisch 1 uur
Pedagogisch 1 uur
Overig 4 uur

 

 

Lerarenportfolio.nl

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je interesse. Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op zodra we een nieuwe datum gaan plannen.