Gamification: activeren met speldidactiek mobiele header 4685
 
Gamification: activeren met speldidactiek header 4685
 
13756 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,08

Gamification: activeren met speldidactiek

Gemist
Congres

Een klas vol actieve, gemotiveerde leerlingen die op hun eigen niveau uitgedaagd worden om doelen te bereiken en hun grenzen te verleggen - dit kun jij als docent bereiken met gamification. Hoe spreek je met speldidactiek de drijfveren van je leerlingen aan? En op welke manier kun je spelelementen in je lessen verwerken?

Activeer, motiveer en differentieer met spelelementen in je les!

Tijdens dit congres komen onder meer de volgende punten aan bod:

  • Hoe vergroot je met gamification de autonome motivatie van je leerlingen?
  • Beloningen, scoreborden en competitie - welke speltechnieken werken wel en juist niet in het onderwijs?
  • Hoe stimuleer je het maken van huiswerk met gamification?

In de middag ga je in twee praktische subsessies aan de slag met je eigen lesmateriaal:

  • Escaperoom taalvaardigheden (voor Nederlands en moderne vreemde talen)
  • Differentiëren met skill trees
  • De klas als team
  • Je les door de bril van een game designer
  • Rollenspellen
  • Bestaande bord- en kaartspellen in de les

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor docenten uit het

  • voortgezet onderwijs
  • middelbaar beroepsonderwijs
  • hoger beroepsonderwijs

Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Programma

9.15
Ontvangst met koffie, thee en de uitreiking van de congresmap

9.45
Opening van het congres

10.00
Speldidactiek in de klas
Evert Hoogendoorn, programmaleider ludodidactiek HKU, onderwijsontwerper en gamedesigner

  • Vijf redenen om speldidactiek in te zetten in je lessen
  • Op welke manieren en niveaus kun je spelelementen in jouw lessen verwerken?
  • Hoe spreek je met speldidactiek de drijfveren van je leerlingen aan?

10.45
Koffie- en theepauze

11.00
Autonomie ondersteunen met gamification
Gerben Bakker, docent, onderzoeker gamification en videodocent Boemlauw Natuurkunde 
Stijn Folkerts, docentopleider en videodocent Boemlauw Natuurkunde

  • Beloningen, scoreborden en competitie - welke speltechnieken werken wel en juist niet in het onderwijs?
  • Hoe vergroot je met gamification de autonome motivatie van je leerlingen?
  • Hoe stimuleer je het maken van huiswerk met gamification? Een voorbeeld uit de praktijk.

12.00
Verzorgde lunch
Tip: neem je favoriete spel mee en ga tijdens de lunch de competitie aan met je collega's!

13.00 - 14.15 en 14.45 - 16.00
Subsessies
In de middag volg je twee verdiepende en praktische subsessies. De eerste ronde is van 13:00 tot 14:15 uur en de tweede ronde van 14:45 tot 16:00 uur. Tussendoor is er een koffie- en theepauze. De subsessies zijn geschikt voor docenten van álle vakken (m.u.v. subsessie A).

A - Escaperoom taalvaardigheden (voor Nederlands en moderne vreemde talen)
Masja Mesie, trainer Memo onderwijs, verbonden aan de Talengroep en Netwerk Onderwijsadviseurs

  • Hoe maak je een escaperoom voor het oefenen van taalvaardigheden?
  • Welke keuzes maak je bij het ontwerpen van escape-puzzels?
  • Zelf aan de slag: ervaar het effect van een educatieve escaperoom en maak een start met je eigen escape-puzzel!

B - Differentiëren met skill trees
Gerben Bakker, docent, onderzoeker gamification en videodocent Boemlauw Natuurkunde 

Door lesstof aan te bieden in de vorm van een skill tree, doen leerlingen kennis en vaardigheden op met veel vrijheid om te versnellen, verdiepen en verbreden.

  • Hoe ondersteunt een skill tree autonomie, verbondenheid en competentie bij leerlingen?
  • Hoe ontwerp je een skill tree en met welke ontwerpkeuzes houd je rekening?
  • Zelf aan de slag: maak een start met je eigen skill tree!

C - De klas als team
Stijn Folkerts, docentopleider en videodocent Boemlauw Natuurkunde

  • Zelf ervaren: controlerende en autonomie-ondersteunende werkvormen. Wat is het effect op je leerlingen?
  • Hoe zet je de hele klas als team aan het werk met de lesstof? En hoe vergroot je hiermee het gevoel van autonomie van elke leerling?
  • Zelf aan de slag: betekenis geven aan 'de klas als team' met je eigen lesstof en achtergrondverhaal! 

D - Je les door de bril van een game designer
Evert Hoogendoorn, programmaleider ludodidactiek HKU, onderwijsontwerper en gamedesigner

  • Hoe verwerk je de tactieken van game designers in jouw lessen?
  • Omdenken: hoe bereik je met speldidactiek het leergedrag dat je wilt zien?
  • Zelf aan de slag: ontwerp je les door de bril van een game designer!

E - Rollenspellen
Eva den Heijer, gamedesigner en docent ludodidactiek HKU

  • Hoe behandel je vakinhoudelijke lesstof in een rollenspel op basis van bestaande beroepen?
  • Hoe ontwikkel je uitvoerbare rollen, zodat je leerlingen weten wat en hoe ze moeten spelen?
  • Zelf aan de slag: oefen met het ontwerpen van rollen voor jouw rollenspel!

F - Bestaande bord- en kaartspellen in je les
Marion Siemonsma, eigenaar Pen & Pion / Kenniscentrum Spel
Inez Groen, (serious) gamedesigner en docent

  • Welke lesmogelijkheden bieden bestaande bord- en kaartspellen?
  • Hoe selecteer je een geschikt spel bij jouw lesinhoud?
  • Zelf ervaren: hoe zorg je voor een hoog leerrendement bij het spelen van spellen in jouw les?

Marion en Inez nemen een koffer vol bord- en kaartspellen mee!

16.00
Afsluitende borrel

Spontane quotes

Een superfijne, leerzame en inspirerende dag!
Deelnemer aan dit congres
Leuke dag met uitdagende spelconcepten! Opent je ogen over gamification in het onderwijs.
Youri Lavrijsen
Interessante workshops. Weggegaan met veel nieuwe ideeën, leuke dag gehad.
R.Post
Erg boeiend congres. Veel nieuwe dingen gehoord en interessante dingen gehoord die ik zeker mee ga nemen in de klas.
Deelnemer aan dit congres
Echt een van de meest fantastische congressen / workshops in mijn 18 jaar in het onderwijs! <br/>Laaiend enthousiast.
Tom Paulusse

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  handouts met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op ongeveer 10 minuten afstand van station Maarssen. Je kunt vanaf station Maarssen bus 73 nemen en uitstappen bij halte Zonnebaan. Vanaf daar is het nog 4 minuten lopen naar de locatie. Parkeren kan gratis op het terrein.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte