Gamification: activeren met speldidactiek mobiele header 4450
 
Gamification: activeren met speldidactiek header 4450
 

Gamification: activeren met speldidactiek

Gemist
Congres

In het kort

Deze editie van dit congres is uitverkocht, maar in het voorjaar van 2022 staat dit congres opnieuw op de planning! Kijk voor meer informatie op deze pagina.

Een klas vol actieve, gemotiveerde leerlingen die op hun eigen niveau uitgedaagd worden om doelen te bereiken en hun grenzen te verleggen - dit kun jij als docent bereiken met gamification. Hoe spreek je met speldidactiek de drijfveren van je leerlingen aan? En hoe verwerk je motivatietechnieken van bekende spellen in jouw lessen?

Activeer, motiveer en differentieer met spelelementen in je les!

Tijdens dit congres komen onder meer de volgende punten aan bod:

  • Hoe vergroot je met gamification de autonome motivatie van leerlingen?
  • Niet alleen voor jongens! Met speldidactiek tegemoetkomen aan de leerbehoeften van jongens én meiden.
  • Hoe stimuleer je het maken van huiswerk met gamification?

In de middag ga je in twee verdiepende subsessies aan de slag met je eigen lesmateriaal:

  • Gamificeer je lessenserie
  • Differentiëren met skill trees
  • De klas als team
  • Je les door de bril van een game designer

Online of op locatie?

In samenwerking met de locatie doen we er alles aan om jou een prettige en veilige dag te bezorgen. Ook bij dit congres treffen we passende maatregelen. Zit je in quarantaine of mag je vanwege klachten niet komen? Je kunt altijd deelnemen door de online livestream bij dit congres. Je kunt ook van tevoren kiezen om online deel te nemen aan het plenaire ochtendprogramma. Je krijgt dan een aantrekkelijke korting van maar liefst € 200,- op de inschrijfprijs! Het is niet mogelijk om online deel te nemen aan de subsessies.
 

Meer over online deelname

 

Hoe werkt een livestream?

 

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor docenten uit het

  • voortgezet onderwijs
  • middelbaar beroepsonderwijs
  • hoger beroepsonderwijs

Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en de uitreiking van de congresmap

9.30
Opening door de dagvoorzitter
Henno Oldenbeuving, docent MBO Utrecht en trainer BEET

9.45
Speldidactiek in de klas
Evert Hoogendoorn, programmaleider ludodidactiek HKU, onderwijsontwerper en gamedesigner

  • Vijf redenen om speldidactiek in te zetten in je lessen.
  • Op welke manieren en niveaus kun je spelelementen in jouw onderwijs verwerken?
  • Hoe spreek je met speldidactiek de drijfveren van je leerlingen aan?

10.30
Motiveren met speldidactiek
Henno Oldenbeuving, docent MBO Utrecht en trainer BEET

  • Waarom werkt speldidactiek motiverend? En in welke motivatievalkuilen moet je juist niet trappen?
  • Niet alleen voor jongens! Met speldidactiek tegemoetkomen aan de leerbehoeften van jongens én meiden.
  • Welke motivatietechnieken gebruiken bekende spellen? En hoe verwerk je deze technieken in jouw lessen?

11.15
Koffie- en theepauze

11.30
Autonomie ondersteunen met gamification
Gerben Bakker, docent, onderzoeker gamification en videodocent Boemlauw Natuurkunde 
Stijn Folkerts, docentopleider en videodocent Boemlauw Natuurkunde

  • Waarom zijn gamification-toepassingen die goed werken soms tóch een slecht idee in het onderwijs?
  • Hoe vergroot je met gamification de autonome motivatie van leerlingen?
  • Hoe stimuleer je het maken van huiswerk met gamification? Een voorbeeld uit de praktijk.

12.30
Verzorgde lunch
Tip: neem je favoriete spel mee en ga tijdens de lunch de competitie aan met je collega's!

13.30 - 14.45 en 15.00 - 16.15
Subsessies

In de middag volg je twee verdiepende subsessies, waarin je praktisch aan de slag gaat met gamification van jouw lesmateriaal. Tussen de twee subsessies is er een koffie- en theepauze.
A - Gamificeer je lessenserie
Bart Giethoorn, docent, gamification expert en auteur 'Meesters van Motivatie'

  • Hoe zet je speltechnieken in om je leerlingen op lange termijn te betrekken bij de lesstof?
  • Zelf aan de slag: gamificeer je lessenserie stap voor stap. Van tutorial tot bossfight!

B - Differentiëren met skill trees
Gerben Bakker, docent, onderzoeker gamification en videodocent Boemlauw Natuurkunde 

Door lesstof aan te bieden in de vorm van een skill tree, verwerven leerlingen kennis en vaardigheden met veel vrijheid om te versnellen, verdiepen en verbreden.

  • Hoe ondersteunt een skill tree autonomie, verbondenheid en competentie bij leerlingen?
  • Hoe ontwerp je een skill tree en met welke ontwerpkeuzes houd je rekening?
  • Zelf aan de slag: maak een start met je eigen skill tree!

C - De klas als team
Stijn Folkerts, docentopleider en videodocent Boemlauw Natuurkunde

  • Zelf ervaren: controlerende en autonomie-ondersteunende werkvormen. Wat is het effect op je leerlingen?
  • Wat zijn voor- en nadelen van controlerende en autonomie-ondersteunende werkvormen?
  • Zelf aan de slag: betekenis geven aan 'de klas als team' met je eigen achtergrondverhaal!

D - Je les door de bril van een game designer
Evert Hoogendoorn, programmaleider ludodidactiek HKU, onderwijsontwerper en gamedesigner

  • Hoe verwerk je de tactieken van game designers in jouw lessen?
  • Omdenken: hoe bereik je met speldidactiek het leergedrag dat je wilt zien?
  • Zelf aan de slag: ontwerp je les door de bril van een game designer!

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor het op locatie deelnemen aan dit congres bedragen €395,- . Genoemd bedrag is inclusief hand-outs, koffie/thee en lunch. Je kunt ook online deelnemen aan het ochtendprogramma voor €195,- . Beide bedragen zijn exclusief BTW en onderstaande korting:

1 OP 5 GRATIS Bij gelijktijdig inschrijven met vijf personen uit één instelling wordt de factuur naar één adres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

Let op! Je inschrijving voor deelname op locatie kun je tot een maand van tevoren nog omzetten in een online deelname tegen lager tarief. Daarna is dit niet meer mogelijk. Je kunt dan wel de livestream gaan volgen maar geen korting meer krijgen, omdat onder andere locatiekosten dan al zijn gemaakt. Een online deelname later omzetten naar deelname op locatie kan alleen als er nog plek in de zaal is.

Adres

DUS - De Utrechtse Stadsvrijheid

Sophialaan 1

3542 AR Utrecht

Locatie en parkeren

DUS - De Utrechtse Stadsvrijheid, Utrecht

DUS is een plek waar je de immense schepen op het Amsterdam Rijnkanaal bijna kunt aanraken. Een zakelijke speelplaats die alle ruimte geeft om vrij te denken.

Deze locatie heeft een eigen parkeerterrein.

Download routebeschrijving

Ervaringen van deelnemers

.
Interessante workshops. We gegaan meet veel nieuwe ideeën, leuke dag gehad.
R.Post
Redelijk inspirerend.
Interessant onderwerp
Een super fijne, leerzame en inspirerende dag!
-
.
Leuke dag met uitdagende spelconcepten! Opent je ogen over gamification in het onderwijs!
Youri Lavrijsen

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Lerarenportfolio.nl

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je interesse. Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op zodra we een nieuwe datum gaan plannen.