Gamification: activeren met speldidactiek

Congres
Dinsdag 15 december 2020
Maaike Borgers

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Maaike Borgers
Deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,2

Delen met een collega of downloaden

In het kort

Een klas vol actieve, gemotiveerde leerlingen die op hun eigen niveau uitgedaagd worden om doelen te bereiken en hun grenzen te verleggen - dit kun jij als docent bereiken met gamification. Hoe spreek je met speldidactiek de drijfveren van je leerlingen aan? En hoe verwerk je motivatietechnieken van bekende spellen in jouw lessen?

Activeer, motiveer en differentieer met spelelementen in je les!

Tijdens dit congres komen onder meer de volgende punten aan bod:

  • Hoe vergroot je met gamification de autonome motivatie van leerlingen?
  • Niet alleen voor jongens! Met speldidactiek tegemoetkomen aan de leerbehoeften van jongens én meisjes.
  • Hoe stimuleer je het maken van huiswerk met gamification?

In de middag ga je in twee verdiepende subsessies aan de slag met je eigen lesmateriaal:

  • Gamificeer je lessenserie
  • Differentiëren met behulp van skill trees
  • De klas als team
  • Je les door de bril van een gamedesigner

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor docenten uit het

  • voortgezet onderwijs
  • middelbaar beroepsonderwijs
  • hoger beroepsonderwijs

Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.30
Opening door de dagvoorzitter

Henno Oldenbeuving, docent MBO Utrecht en trainer BEET

09.45
Speldidactiek in de klas

Evert Hoogendoorn, programmaleider ludodidactiek HKU, onderwijsontwerper en gamedesigner

  • Vijf redenen om speldidactiek in te zetten in je lessen.
  • Op welke manieren en niveaus kun je spelelementen in jouw onderwijs verwerken?
  • Hoe spreek je met speldidactiek de drijfveren van je leerlingen aan?

10.30
Motiveren met speldidactiek
Henno Oldenbeuving
, docent MBO Utrecht en trainer BEET

  • Waarom werkt speldidactiek motiverend? En in welke motivatievalkuilen moet je juist niet trappen?
  • Niet alleen voor jongens! Met speldidactiek tegemoetkomen aan de leerbehoeften van jongens én meisjes.
  • Welke motivatietechnieken gebruiken bekende spellen? En hoe verwerk je deze technieken in jouw lessen?

11.15
Koffie- en theepauze

11.30
Autonomie ondersteunen met gamification

Gerben Bakker, docent, onderzoeker gamification en videodocent Boemlauw Natuurkunde 
Stijn Folkerts, docentopleider en videodocent Boemlauw Natuurkunde

  • Waarom zijn gamification-toepassingen die goed werken soms tóch een slecht idee in het onderwijs?
  • Hoe vergroot je met gamification de autonome motivatie van leerlingen?
  • Hoe stimuleer je het maken van huiswerk met gamification? Een voorbeeld uit de praktijk.

12.30
Verzorgde lunch

Neem je favoriete spel mee en ga tijdens de lunch de competitie aan met je collega's!

13.30 - 14.45 en 15.00 - 16.15
Subsessies

In de middag volg je twee verdiepende subsessies, waarin je praktisch aan de slag gaat met gamification van jouw lesmateriaal. Tussen de twee subsessies is er een koffie- en theepauze.

A - Gamificeer je lessenserie
Bart Giethoorn, docent, gamification expert en auteur 'Meesters van Motivatie'

  • Hoe zet je speltechnieken in om je leerlingen op lange termijn te betrekken bij de lesstof?
  • Zelf aan de slag: gamificeer je lessenserie in drie stappen!

B - Differentieren met behulp van skill trees
Gerben Bakker, docent, onderzoeker gamification en videodocent Boemlauw Natuurkunde

Door lesstof aan te bieden in de vorm van een skill tree, verwerven leerlingen kennis en vaardigheden met veel vrijheid om te versnellen, verdiepen en verbreden.

  • Hoe ondersteunt een skill tree autonomie, verbondenheid en competentie bij leerlingen?
  • Hoe ontwerp je een skill tree en met welke ontwerpkeuzes houd je rekening?
  • Zelf aan de slag: maak een start met je eigen skill tree!

C - De klas als team
Stijn Folkerts,
docentopleider en videodocent Boemlauw Natuurkunde

  • Zelf ervaren: controlerende en autonomie-ondersteunende werkvormen. Wat is het effect op je leerlingen?
  • Wat zijn voor- en nadelen van controlerende en autonomie-ondersteunende werkvormen?
  • Zelf aan de slag: betekenis geven aan 'de klas als team' met je eigen achtergrondverhaal!

D - Je les door de bril van een gamedesigner
Evert Hoogendoorn, programmaleider ludodidactiek HKU, onderwijsontwerper en gamedesigner

  • Hoe verwerk je de tactieken van gamedesigners in jouw lessen?
  • Omdenken: hoe bereik je met speldidactiek het leergedrag dat je wilt zien?
  • Zelf aan de slag: ontwerp je les door de bril van een gamedesigner!

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze studiedag bedragen €395,- voor een hele dag. Genoemd bedrag is inclusief hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen:
 

1 OP 5 GRATIS Schrijf jij je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één adres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!
 

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 89,25 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijd studenten. Op de congresdag wordt vertoon van bewijs van inschrijving van uw opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd. 
 

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

Adres

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Hoofdstraat 8

3972 LA Driebergen-Zeist

Locatie en parkeren

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Klik hier voor de website van Antropia, Cultuur- en Congrescentrum


Bezoekers kunnen parkeren in de Q-Park bij Station P+R Driebergen Zeist. Adres is Stationsweg 15B Driebergen-Rijssenburg.

U komt binnen in de parkeergarage door uw creditcard of bankpas in te voeren. Bij Antropia ontvangt u een uitrijkaart. !Let op!: Bij vertrek uit de parkeergarage dient u eerst de uitrijkaart te gebruiken en pas dan ook uw bankpas aan te bieden. Er worden bij u geen kosten afgeschreven, maar het is wel nodig dat uw vertrek wordt geregistreerd.

Vanuit Utrecht
Volg de A12 richting Arnhem en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Onderaan de afrit linksaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Vanuit Arnhem
Volg de A12 richting Utrecht en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Let op: onderaan de afrit rechtsaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Per trein
Het station Driebergen/Zeist ligt aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Het station heeft vier maal per uur rechtstreeks verbinding met Utrecht CS en Arnhem. Landgoed De Reehorst ligt op ca. 50 meter van het station, aan de overzijde van de parkeerplaats, tegenover de hoofdingang van het station.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Inschrijven