Naar het overzicht Welke begeleiding bied je leerlingen met dyslexie? In dit handige overzicht vind je per ondersteuningsniveau een aantal suggesties voor faciliteiten en begeleiding van leerlingen met dyslexie.
Dyslexiecoach in het vo mobiele header 5443
 
Dyslexiecoach in het vo header 5443
 
31 deelnemers beoordelen deze cursus met een 8,4

Dyslexiecoach in het vo

Cursus

Als dyslexiecoach is het jouw taak om leerlingen met dyslexie te begeleiden bij het vergroten van hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Samen met je leerling maak je een realistisch plan om de schoolloopbaan zo succesvol mogelijk te laten verlopen. Maar hoe voer je een coachend gesprek met een dyslectische leerling? Welke stappen zet je in aanloop naar een dyslexieverklaring? En hoe veranker je visie en beleid rondom dyslexie in de school?

Sta sterk in je rol als dyslexiecoach!

Tijdens de cursusdagen worden onder meer de volgende thema's behandeld: 

  • De rol van de dyslexiecoach in de school
  • Dyslexie en de gevolgen voor het leren
  • Begeleiden en coachen van leerlingen met dyslexie
  • Dyslexiebeleid

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • Startende dyslexiecoaches
  • Docenten die opgeleid willen worden tot dyslexiecoach

uit het voortgezet onderwijs. De cursus biedt plek aan maximaal 16 deelnemers. Overige geïnteresseerden zijn ook van harte welkom. 

Programma

De cursus bestaat uit zes interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Utrecht. Tijdens deze cursus ga je aan de slag met coachingsvaardigheden, vergroot jij je kennis over dyslexie en krijg je handvatten om leerlingen, collega’s en ouders te begeleiden en adviseren.

Deze cursus wordt verzorgd door Marzena Rolak. Zij is allround orthopedagoog-generalist met een specialisatie op het gebied van dyslexie.

De rol van de dyslexiecoach in de school

  • Inzicht in taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de dyslexiecoach 
  • Inbedding van de dyslexiecoach in de schoolorganisatie
  • Rol dyslexiecoach bij het vormgeven van duurzame verbetering binnen de school – voorbeelden uit de praktijk
  • Gesprekstechnieken: herhalen, hummen, stiltes laten vallen

Dyslexie en de gevolgen voor het leren

  • Signaleren dyslexie
  • Doorverwijzen voor onderzoek
  • De diagnose dyslexie
  • Oorzaken van dyslexie en co-morbiditeit
  • Het dyslexieverslag en de dyslexieverklaring
  • Gevolgen dyslexie voor het leren
  • Gesprekstechnieken: stellen van verduidelijkingsvragen

Begeleiden van leerlingen met dyslexie - 1

  • De vier ondersteuningsniveaus
  • Van dyslexieverklaring naar dyslexiekaart
  • Pedagogisch didactische maatregelen in de klas
  • Inzet ondersteunende (voorlees)software
  • Toets- en examenfaciliteiten
  • Vrijstelling voor een tweede moderne vreemde taal
  • Gesprekstechnieken: reflecteren en samenvatten

Begeleiden van leerlingen met dyslexie - 2

  • De vier ondersteuningsniveaus
  • Psycho-educatie
  • Algemene leerstrategieën
  • Specifieke leerstrategieën voor talen
  • Aangepast programma talen bij gedeeltelijke vrijstelling
  • Gesprekstechnieken: het geven van adviezen

Dyslexie beleid

  • Protocol Dyslexie Voortgezet onderwijs
  • Visie en beleid ontwikkelen op school
  • Dyslexiescan vo als startpunt voor duurzame verbetering
  • Het geven van voorlichting en advies aan collega’s en ouders 
  • Gesprekstechnieken: het geven van adviezen en/of oefenen met eigen leerdoelen

Eigen leerdoelen en afsluitende presentatie

Op dag 6 ga je aan de slag met het oefenen van je eigen leerdoelen. De cursus wordt afgesloten met een presentatie waarin gereflecteerd wordt op eigen handelen als dyslexiecoach. Het certificaat ontvang je aan het einde van deze cursusdag. 

Spontane quotes

Ik vind de cursus heel prettig. Marzena heeft veel kennis. Er was veel afwisseling qua bijeenkomsten, dit maakt de inhoud interessant.
Deelnemer over de cursus
Petra en Marzena hadden veel praktische tips voor in de lessen. Deze heb ik meegenomen in mijn vakgroep. Daar ben ik zeer tevreden over.
Deelnemer over de cursusleiders
Een erg prettige en inspirerende cursus: de mix van theorie en praktijk, het cursusmateriaal zelf: echt heel fijn!
Deelnemer over de cursus
Een super leerzame cursus, goed onderwijs. Nieuwe handvatten om dyslexie beter aan te pakken.

Praktische Informatie

Datum

Zesdaagse cursus | 7 oktober, 5 november, 1 december 2025, 8 januari, 6 februari en 9 maart 2026

Kosten

Naast toegang tot de zesdaagse cursus krijg je:

  een uitgebreide reader met het cursusmateriaal
  handouts met de presentaties van de trainer
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 2745 ex btw per persoon voor zes dagen. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 57 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  39 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   18 uur

Delen met een collega of downloaden