Kom maar door! Hoe verwerk je duurzaamheid in je onderwijs? Henk Tameling geeft je vijf tips.
Duurzaam onderwijs in het vo mobiele header 5135
 
Duurzaam onderwijs in het vo header 5135
 
13313 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,08

Duurzaam onderwijs in het vo

Congres

Klimaatverandering, de energietransitie en verlies van biodiversiteit: jongeren hebben te maken met ingrijpende veranderingen en 75% van de leerlingen maakt zich zorgen. Het is van essentieel belang dat scholen zijn toegerust om leerlingen met deze uitdagingen om te leren gaan. Welke houding van jou als onderwijsprofessional is helpend voor het creëren van een hoopvol toekomstperspectief? En hoe zorg je dat duurzaamheid een grotere plek krijgt in jouw lessen en op jouw school?

Heb aandacht voor duurzaamheid op school en bereid je leerlingen voor op de toekomst!

Tijdens dit congres komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat betekent de klimaatcrisis voor het opgroeien en opvoeden van jongeren? En welke invloed heeft het op hun mentale welzijn?
  • Hoe kom je met je school en sectie tot een gezamenlijke visie op duurzaam onderwijs?
  • Tips en handvatten om duurzaam lesmateriaal te verweven in je eigen les(methode)

Stel je middagprogramma zelf samen naar jouw interesse! Is alleen het ochtendprogramma voor jou relevant? Schrijf je dan in voor de ochtenddeelname.

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren
  • Team- en afdelingsleiders
  • Directieleden
  • Zorgmedewerkers

uit het voortgezet onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn uiteraard van harte welkom.

Programma

9.00
Ontvangst met koffie en thee

9.30
Opening door de dagvoorzitter
Cecilia Adorée
, dagvoorzitter en podcastmaker 'Klimaattherapie'

  • Wat is duurzaam onderwijs voor jou? - een inventarisatie

9.45
Opgroeien in tijden van een klimaatcrisis

[Spreker volgt], bestuurslid de Jonge Klimaatbeweging

  • De klimaatcrisis ingekaderd - waar hebben we het over?
  • Wat betekent de klimaatcrisis voor het opgroeien en opvoeden van jongeren? En welke invloed heeft het op hun mentale welzijn?
  • Welke houding van jou als onderwijsprofessional is helpend voor het creëren van een hoopvol (toekomst)perspectief?

10.30
Koffie- en theepauze

10.45
Visievorming op duurzaam onderwijs op school

Henk Tameling, oprichter Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO) en oud-schoolleider

  • Hoe kom je met je school en sectie tot een gezamenlijke visie op duurzaam onderwijs?
  • Wat zijn valkuilen, succesfactoren en voorwaarden bij de implementatie van duurzaam onderwijs?
  • Hoe creëer je met collega’s, leerlingen en ouders draagvlak voor het maken van duurzame keuzes op school?

11.30
Good practice van een duurzame school
Jocelyn Janssen,
docent Biologie bij Campus 013 en Duurzame Docent van het jaar 2022
Leerlingen van Campus 013, vmbo-school in Tilburg
Een laadpaal maken op zonne-energie, een wormenhotel ontwerpen, toiletten doorspoelen met regenwater, op Campus 013 gebeurt het. Jocelyn Janssen legt samen met zijn leerlingen uit hoe je kennis over duurzaamheid bijbrengt op school en hoe je leerlingen op een aantrekkelijke manier prikkelt en betrekt bij de verduurzaming en vergroening van je school. Raak geïnspireerd door de vele duurzame praktijkvoorbeelden en ontdek waar je leerlingen écht enthousiast van worden!

12.00
Verzorgde lunch

12.45 - 16.15
Subsessies
Je schrijft je in voor twee van de onderstaande subsessies. De eerste ronde duurt van 12.45 tot 14.15 uur. Na de koffie- en theepauze is de tweede ronde van 14.45 tot 16.15 uur.

A - Duurzaamheidskwesties bespreken in de klas
Felix van Vugt, Klimaatcoach bij Stichting KlimaatGesprekken

  • Hoe ga je in gesprek over duurzaamheid met leerlingen, ook als je zelf geen expert op dit gebied bent?
  • Hoe onderscheid en bespreek je desinformatie uit de media? En hoe reageer je op controversiële uitspraken en drogredenen van leerlingen?
  • Hoe geef je op een positieve manier ruimte aan veerkracht en emoties van leerlingen?

B - Ontdek jouw eigen visie op duurzaamheid
Stijn Folkerts, lerarenopleider Hogeschool Utrecht en oud-docent Natuurkunde

In deze workshop ga je actief aan de slag met een spelvorm waarin je voor jezelf duidelijk krijgt welke visie je hebt op duurzame ontwikkeling. Lastige vraagstukken zoals “Moet ik politiek correct zijn” en “In hoeverre mag ik mijn leerlingen aanzetten tot actie?” komen aan bod en laten zich uiteindelijk vertalen in een persoonlijk profiel van waaruit je jouw lessen kunt ontwikkelen. Aan het einde van de workshop weet je hoe je reageert op dergelijke duurzaamheidsvragen van leerlingen, maar ook hoe jij en je sectie of school hier transparantie in creëren.

Je krijgt de spelkaarten mee om met je sectie op school te spelen.

C - Duurzame gedragsverandering bereiken bij je leerlingen
Sara Wortelboer, adviseur communicatie & gedrag bij Nieuwe Wending en oprichtster Stichting Klimaatpsychologie
Niels de Boer, adviseur en trainer bij Stichting Klimaatpsychologie

  • Waarom vertonen jongeren met klimaatzorgen vaak geen duurzaam gedrag?
  • Hoe maak je jongeren bewust van hun verandermacht?
  • Hoe laat je leerlingen ervaren wat ze zelf kunnen doen aan duurzaamheid in het dagelijks leven?
  • Welke gedragsinterventies gebruik je als onderwijsprofessional om gedragsverandering bij leerlingen te bewerkstelligen?

 D - Klimaatverandering, biodiversiteit of productie en consumptie: wat behandel je in de bèta-les?
Peter Duifhuis, lerarenopleider Hogeschool Utrecht

  • Welke kennis heb je nodig om recht te doen aan de complexiteit van duurzaamheidsvraagstukken? En waar liggen verbindingen met je eigen vak?
  • In de praktijk: krijg overzicht over een duurzaamheidsthema en maak hierover een schets van lesmateriaal. Je gaat met vakgenoten aan de slag om je lessen te verrijken of maakt samen een opzet voor een interdisciplinair aanbod.

Workshop D is geschikt voor docenten Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, Aardrijkskunde en Techniek.

E - Duurzaamheid in het economieonderwijs
Bastiaan van der Broek, docent Economie Het Nieuwe Lyceum en Aanjager Nieuwe Economie in het vo

  • Hoe kan duurzaamheid binnen het huidige curriculum voor economie centraal komen te staan?
  • Waar zitten in de examenprogramma’s nu al aanknopingspunten om duurzaamheid in de lessen te behandelen?
  • Hoe kun je als docent je vrije onderwijsruimte benutten om duurzaamheid een belangrijke plek in jouw onderwijs te geven?

Workshop E is geschikt voor docenten die lesgeven in economische vakken.

F - Duurzaam lesgeven met de modules van Kantelpunt
Vince Oonk en Marit Kreeftenberg, docenten Aardrijkskunde Leidsche Rijn College en onderwijsontwikkelaars

  • Hoe is het lesmateriaal van Kantelpunt opgebouwd? En waarom is het onmisbaar voor je lessen?
  • Hoe zorg je dat duurzaamheid vanuit jouw vak een grotere plek krijgt in jouw sectie en op school?
  • Intervisie – samen in gesprek over de toepassing van duurzaam lesmateriaal

Workshop F wordt gegeven vanuit een geografisch oogpunt, maar is ook relevant voor docenten Economie, Maatschappijleer, Geschiedenis, Natuurkunde, Science en Biologie die meer duurzaamheid in hun curriculum willen toevoegen. Het is geschikt voor docenten die lesgeven in onderbouw havo en vwo, maar ook in de theoretische bovenbouw van het vmbo. 

Spontane quotes

Ik bezoek met enige regelmaat nascholing van Medilex Onderwijs. Zeer toepasbaar!
Robin over Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs-congressen: top! aansprekende onderwerpen op de praktijk afgestemd en goede sprekers.
Deelnemer aan een van onze congressen
Tot nu toe alleen maar geweldige nascholingen gehad bij Medilex Onderwijs. Goed georganiseerd, goede communicatie en leerzaam!
Ineke

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Volg je alleen het ochtendprogramma, dan bedraagt de prijs 295 ex btw.

Adres

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Hoofdstraat 8

3972 LA Driebergen-Zeist

Locatie en parkeren

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Klik hier voor de website van Antropia, Cultuur- en Congrescentrum


Bezoekers kunnen parkeren in de Q-Park bij Station P+R Driebergen Zeist. Adres is Stationsweg 15B Driebergen-Rijssenburg.
Rijd tot de slagboom. Je kenteken wordt gescand. Bij Antropia ontvang je een uitrijkaart.

Vanuit Utrecht
Volg de A12 richting Arnhem en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Onderaan de afrit linksaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Vanuit Arnhem
Volg de A12 richting Utrecht en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Let op: onderaan de afrit rechtsaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Per trein
Het station Driebergen/Zeist ligt aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Het station heeft vier maal per uur rechtstreeks verbinding met Utrecht CS en Arnhem. Landgoed De Reehorst ligt op ca. 50 meter van het station, aan de overzijde van de parkeerplaats, tegenover de hoofdingang van het station.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven