Burn-out bij jongeren

Congres

In het kort

In 'normale' tijden voelt één op de twee jongeren zich weleens opgebrand of oververmoeid. Door de coronacrisis neemt de stress bij jongeren nu nog meer toe en daarmee ook het risico op een burn-out op jonge leeftijd. Wat is een burn-out precies? Hoe help je jongeren de signalen van stress voor zichzelf in kaart brengen?  En hoe ga je in gesprek met jongeren met burn-outklachten aan de hand van hun onderliggende patronen?

Leer (dreigende) burn-outs van jongeren te signaleren, aanpakken en voorkomen!
 

Tijdens dit congres komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • Ervaringen uit de praktijk - jongeren aan het woord over hun (dreigende) burn-out
  • Klachtgericht versus oplossingsgericht - doelgerichte handvatten voor leerlingen vanuit de positieve gezondheidszorg
  • Hoe leer jij je leerlingen met een burn-out bewust te worden van hun vallkuilen en hun kansen te benutten?

Online of op locatie?

In samenwerking met de locatie doen we er alles aan om jou een prettige en veilige dag te bezorgen. Ook bij dit congres treffen we passende maatregelen. Zit je in quarantaine of mag je vanwege klachten niet komen? Je kunt altijd deelnemen door de online livestream bij dit congres. Je kunt ook van tevoren kiezen om online te deelnemen. Je krijgt dan een aantrekkelijke korting van maar liefst € 100,- op de inschrijfprijs! 
 

Meer over online deelname

 

Hoe werkt een livestream?

 

Voor wie

Dit congres is speciaal georganiseerd voor:

  • Docenten/mentoren
  • Zorgcoördinatoren
  • Vertrouwenspersonen
  • Studieloopbaanadviseurs
  • Decanen
  • Afdelingsleiders
  • Teamleiders

en andere belangstellenden uit het vo en mbo.

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.30
Opening door de dagvoorzitter
Betsy van der Grift, onderwijsadviseur en auteur van onder meer 'Jongensbrein/Meisjesbrein'

  • De ontwikkeling van het (puber)brein in relatie tot burn-outs
  • Wat is het belang van leeftijdsgenoten? En welke rol speelt peer pressure daarbij?

10.00
Signalen van een burn-out herkennen bij jongeren
Annemieke Ruggenberg
, auteur 'Stop met stressen' en voormalig journalist

  • Conclusies stressonderzoek 'Geluk onder druk' onder middelbare scholieren: waar lopen zij tegenaan?
  • Wat is een burn-out precies? En wat zijn de oorzaken en signalen van oververmoeidheid, overspannenheid of een (dreigende) burn-out?
  • Ervaringen uit de praktijk: jongeren aan het woord over hun (dreigende) burn-out
  • Toekomstig onderzoek - wat kun je volgens jongeren als school doen om beter te ondersteunen bij stressklachten?

10.45
Koffie- en theepauze

11.00
Begeleiden van jongeren met een (dreigende) burn-out
Liesbeth Knol, eigenaar Work&Life Center, orthopedagoog, supervisor en coach

  • Welke ondersteuning bied je aan jongeren bij wie je oververmoeidheid vermoedt?
  • Hoe ga je in gesprek met jongeren met burn-out(klachten), aan de hand van onderliggende patronen?

12.00
Ervaringsdeskundigen aan het woord
Maaike Veenstra en Vita Lesger, ervaringsdeskundigen
Vita kampte op de middelbare school met een burn-out en is gestopt met haar opleiding aan de Hogeschool Utrecht omdat de stress haar teveel werd. Maaike kreeg in de vijfde klas een burn-out. Zij zag hoe iedereen om haar heen doorging, maar is zelf een jaar stil blijven staan. Vita en Maaike vertellen over het ontstaan van hun burn-out en de gevolgen voor hen persoonlijk en voor hun opleiding. Ook bespreken ze de begeleiding die zij op school hebben gekregen en geven ze tips over hoe je jongeren met een burn-out kunt bijstaan. Aan het einde van de bijdrage is er de gelegenheid tot het stellen van vragen.

12.45
Verzorgde lunch

13.45
Stress verminderen
Cynthia Ruiter, ontwikkelaar preventief zorgprogramma 'Stresskids' en Master psychosomatische fysiotherapie centrum jeugd en gezin

  • Hoe help je jongeren de signalen van stress en een dreigende burn-out voor zichzelf in kaart te brengen?
  • Hoe kom je met een gezondere levensstijl mentaal en fysiek in balans?
  • Klachtgericht versus oplossingsgericht - doelgerichte handvatten voor leerlingen vanuit de positieve gezondheidszorg

14.45
Koffie- en theepauze

15.00
Passende feedback bij een (dreigende) burn-out

Henno Oldenbeuving, adviseur en trainer BEET

  • Waarom is stress een groter onderwerp voor deze generatie jongeren?
  • De intrinsieke en extrinsieke prestatiemotivatie van leerlingen met een burn-out - welke types kun je onderscheiden en welke begeleiding bied je?
  • Hoe leer jij je leerlingen met een burn-out bewust te worden van hun valkuilen en hun kansen te benutten?

16:00
Afsluiting door de dagvoorzitter

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor het op locatie deelnemen aan deze masterclass bedragen €395,- . Genoemd bedrag is inclusief hand-outs, koffie/thee en lunch. Je kunt ook online deelnemen voor €295,- . Beide bedragen zijn exclusief BTW en onderstaande korting:

1 OP 5 KORTING Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één adres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!

Let op! Je inschrijving voor deelname op locatie kun je tot een maand van tevoren nog omzetten in een online deelname tegen lager tarief. Daarna is dit niet meer mogelijk. Je kunt dan wel de livestream gaan volgen maar geen korting meer krijgen, omdat onder andere locatiekosten dan al zijn gemaakt. Een online deelname later omzetten naar deelname op locatie kan alleen als er nog plek in de zaal is.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op 5 minuten afstand van station Maarssen. Vanaf Maarssen rijden er pendelbussen naar Carlton President. Parkeren kan gratis op het terrein!

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolo voor 6 studiebelastingsuren, onder activiteitsnummer 9Pe2CUD32D

 
Urenverdeling naar inhoud
 
Vakinhoudelijk -
(Vak)didactisch -
Pedagogisch 6 uur
Overig -

 

 

Lerarenportfolio.nl

Registerplein (voorheen BAMw)

Inschrijven

Delen met een collega of downloaden