Bewegend leren mobiele header 4737
 
Bewegend leren header 4737
 
713 deelnemers beoordelen dit congres met een 8,6

Bewegend leren

Kinderen leren sneller en onthouden beter als ze in beweging zijn. Door beweging te integreren in je dagelijkse lessen stimuleer je de hersenontwikkeling van je leerlingen én kom je tegemoet aan hun natuurlijke bewegingsdrang. Maar wanneer is een bewegingsactiviteit effectief? 

Verbeter de schoolprestaties door fysiek actieve lessen!

De volgende onderwerpen komen tijdens het congres aan bod:

  • Hoe houden bewegen en leren verband met elkaar?
  • Hoe vergroot je door bewegingsintegratie het plezier in leren bij je leerlingen? 
  • Praktische voorbeelden om direct toe te passen in je klas

In de middag volg je twee van onderstaande praktische subsessies: 

       A   Motoriek, cognitie en gedrag
       B   Ritmegevoel en leren
       C   Bewegend leren op het schoolplein
       D   Bewegend leren in het klaslokaal
       E   Integratie van beweegmomenten
       F   Bewegend leren in de onderbouw
       G  Bewegend leren in de bovenbouw

EXTRA 1 Bij dit congres ontvang je gratis het boek 'Bewegend leren, een praktische handleiding voor het basisonderwijs' door Sylvia Goossens
EXTRA 2 Bij dit congres krijg je een maand gratis toegang tot Wieblie, vol actieve werkvormen voor bewegend leren

Datum 1: dinsdag 14 maart 2023
Datum 2: maandag 25 september 2023

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor: 

  • Leerkrachten
  • Onderwijsassistenten
  • Intern begeleiders en (motorisch) remedial teachers
  • Vakleerkrachten gym

en overige geïnteresseerden uit het primair onderwijs. 

Programma

9:00 
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
09:30 
Opening door de dagvoorzitter
Bewegend leren - een introductie

Hanneke Poot - van der Windt, kinderfysiotherapeut, psychomotorisch remedial teacher en docent Sirene

  • Hoe houden bewegen en leren verband met elkaar? 
  • Welke bewegingen zijn belangrijk bij bewegend leren? 
  • Welke invloed heeft bewegend leren op de neuromotorische ontwikkeling van je leerlingen? 

10:30 
Koffie- en theepauze

11:00
De Dynamische schooldag
Wim van Gelder, expert spel- en bewegingsonderwijs scholings- en adviesbureau Van Gelder in beweging

  • Onderzoeksresultaten - welk effect heeft meer bewegen op je leerlingen? 
  • Hoe bewaak je de kwaliteit van bewegend leren in je klas en op school?
  • Praktische voorbeelden om je schooldag dynamischer te maken

12:00

Verzorgde lunch
13:00 - 16:00
Subsessies
Bij je inschrijving kies je twee subsessies. De eerste subsessieronde duurt van 13.00 uur tot 14.15 uur. Na de koffie- en theepauze is de tweede subsessieronde van 14.45 uur tot 16.00 uur. 

A - Motoriek, cognitie en gedrag
Jan de Groot, trainer en docent sport & bewegen

  • Wat is het belang van lichaamsbewustzijn en hoe leer je dit aan een leerling? 
  • Hoe ontwikkel je het voorstellings- en abstractievermogen van leerlingen met bewegingsactiviteiten? 
  • Ontdek hoe je beweging inzet bij de ontwikkeling van gedrag en cognitie

B - Ritmegevoel en leren
Hanneke Poot-van der Windt, kinderfysiotherapeut, psychomotorisch remedial teacher en docent Sirene

  • Waarom is ritme  als onderdeel van de sensomotorische ontwikkeling zo belangrijk voor het brein en het leren? 
  • Waarin herken je ritme en hoe ontwikkel je dit bij je leerlingen? 
  • Hoe bied je leerlingen de mogelijkheid aan in hun eigen ritme te zijn en dit in te zetten voor hun sociale, cognitieve en emotionele ontwikkeling? 

C - Bewegend leren op het schoolplein
Rietje Goosen, leerkracht en onderwijsadviseur bij Jufjuf

  • Welke lesstof leent zich om buiten in beweging aangeleerd of ingeoefend te worden? 
  • Welke buitenactiviteiten bied je ter vervanging van het lesboek aan?
  • Laat je inspireren met ideeën om je lesdoel te behalen tijdens het buitenspelen

D - Bewegend leren in het klaslokaal 
Yolanda van Hoorn, oprichter Zit met Pit! en Wieblie

  • Hoe laat je jouw leerlingen op een laagdrempelige manier bewegen tijdens klassikale lessen in het lokaal?
  • Welke actieve werkvormen zijn geschikt voor álle vakken, leerdoelen en groepen?
  • Voorbeelden van actieve werkvormen: direct toepasbaar, zonder voorbereiding en met alledaagse voorwerpen

E - Integratie van beweegmomenten 
Robin Planken, docent bewegingsonderwijs pabo Haarlem, Inspiratie- en adviesbureau Meebewegen
Wim van Gelder, expert spel- en bewegingsonderwijs scholings- en adviesbureau Van Gelder in beweging

  • Hoe kies je passende beweegactiviteiten binnen het brede aanbod?
  • Differentiatie - hoe zorg je voor betrokkenheid van alle leerlingen tijdens beweegmomenten?
  • Tips om beweegmomenten effectief in te zetten tijdens de les

F - Bewegend leren in de onderbouw
Mirrin Leemans-Dekkers, onderwijsbegeleider bij KiddyUp en leerkracht

  • Hoe vergroot je met bewegend leren de betrokkenheid van je leerlingen?
  • Hoe integreer je beweegmomenten in je dagritme?
  • Inspirerende ideeën om direct toe te passen in de hele groep of in de kleine kring

G - Bewegend leren in de bovenbouw
Sylvia Goossens, coach bewegend leren en leerkracht

  • Wat vraagt bewegend leren van jouw klassenmanagement?
  • Welke onderdelen van je les zijn geschikt om in beweging aan te leren of in te oefenen?
  • Praktische voorbeelden om direct toe te passen in je klas

Spontane quotes

Leerzaam, vernieuwend, praktisch, goede theoretische onderbouwing, leuke voorbeelden. Echt een aanrader!
Daan-Peter de Weerd

Praktische Informatie

Datum

Op dit moment zijn er geen edities van dit congres beschikbaar.

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:

  gratis het boek 'Bewegend leren'
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw per persoon. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Nader te bepalen

De locatie van deze bijeenkomst

is nog niet bekend

Locatie en parkeren

Nader te bepalen,

De locatie van dit congres is nog niet bekend. De congressen van Medilex Onderwijs vinden altijd plaats in Utrecht of omgeving. 

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door het Lerarenregister voor 6 RU, onder activiteitsnummer 00900-99941

  Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk
(vak)didactisch 3 uur
Pedagogisch 2 uur 
Overig 1 uur

 

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte