Beter leren in beweging (vo/mbo)

Congres
Vrijdag 5 februari 2021
Suzanne Veldhuis-Agterberg

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Suzanne Veldhuis-Agterberg

Delen met een collega of downloaden

In het kort

Coronamaatregelen 
In verband met de coronamaatregelen is dit congres verplaatst van 1 oktober 2020 naar 5 februari 2021.

 

Jongeren zitten gemiddeld ruim 10 uur per dag! Dit is ongezond en maakt leren lastiger. Door beweging te integreren in je dagelijkse lessen, verbeter je de motivatie, leerprestaties en het gedrag van je leerlingen. Waarom is beweging van belang voor de ontwikkeling van de executieve functies? Hoe gebruik je beweging in het lokaal om rust en orde te versterken? En hoe zet je beweging in tijdens de lessen?

Verbeter de schoolprestaties van je leerlingen door fysiek actieve lessen!


De volgende onderwerpen komen tijdens het congres aan bod:

  • Welke overwegingen maak je bij de integratie van bewegend leren in je les?
  • Hoe houden bewegen, cognitie en leren verband met elkaar?
  • Hoe ondersteun je met bewegend leren het lerende brein, de concentratie en luistervaardigheid van je leerlingen?

In de middag volg je één van onderstaande subsessies: 

A - Sturen op energie en groepsdynamica

B - Bewegen in de les

C - Actief leren

D - Activerende didactische werkvormen

Voor wie

Dit congres is ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren
  • Studieloopbaanbegeleiders
  • Team- en afdelingsleiders

uit het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Programma

9:30 uur
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

10:00 uur
Opening en inleiding door de dagvoorzitter
Wim van Gelder, expert spel- en bewegingsonderwijs scholings- en adviesbureau Van Gelder in beweging

  • Hoe past leren in beweging binnen een dynamische schooldag?
  • Welke overwegingen maak je bij de integratie van bewegend leren in je les?

10:30 uur
Theoretisch kader - brein en beweging
Kees Vreugdenhil, zelfstandig onderwijsconsultant, voormalig docent, schoolleider, wetenschapper en lector

  • Wetenschappelijk onderzoek - hoe houden bewegen, cognitie en leren verband met elkaar? 
  • Hoe ontwikkelt het brein zich in de puberteit? En hoe beïnvloedt dit het leerprestaties en gedrag van leerlingen? 
  • Waarom is beweging van belang bij de ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen?

11:30 uur
Koffie- en theepauze

11:45 uur
Bewegen als basis in je les
Kasper van der Meulen, auteur 'Mindlift', science docent en mental coach

  • Wat doe je zodat je leerlingen zich prettig voelen in een bewegende klas?
  • Hoe ondersteun je met beweging het lerende brein, de concentratie en luistervaardigheid van je leerlingen op een eenvoudige manier? 
  • Hoe gebruik je beweging in het lokaal om rust en orde te versterken? 

12:45 uur
Verzorgde lunch

13:45 uur - 16.00 uur 
Subsessies

Je schrijft je in voor één van de volgende subsessies. Om 14.45 uur is er een koffie- en theepauze van een kwartier.

A - Sturen op energie en groepsdynamica
Ivo Dokman, trainer L&Ving Factory en oud opleidingsdocent Calo-Windesheim

  • Hoe speel je met beweging in op het te weinig of te veel aan energie in de klas? 
  • Welke (beweeg)activiteiten kun je doen binnen en buiten je lokaal om de energie te kanaliseren of juist te verhogen? 
  • Welke beweegactiviteiten zet je preventief in en hoe stuur je de energie in de klas bij? 


B - Bewegen in je les 
Wim van Gelder, expert spel- en bewegingsonderwijs scholings- en adviesbureau Van Gelder in beweging

  • Inspiratie - wanneer en welke werkvormen met beweging zet je in tijdens je lessen? 
  • Hoe bouw je werkvormen om naar bewegende werkvormen? 
  • Tips om tijdens de les het lichaam en brein van je leerlingen gelijktijdig aan het werk te zetten


C - Actief leren
Yrsa Wagemaker, trainer Huis voor Beweging

  • Wat maakt bewegend leren motiverend?
  • Hoe breng je het onderwerp van je les over door bewegende werkvormen?
  • Tips om je leerlingen actief te laten denken en doen met het onderwerp van je les


D - Activerende werkvormen
Erno Mijland, senior adviseur BCO Onderwijsadvies- en ondersteuning  

  • Hoe verrijk jij je les met eenvoudige didactische werkvormen waarbij leerlingen in beweging komen? 
  • Hoe voeg jij spelelementen toe aan je les en vergroot je de betrokkenheid van je leerlingen? 
  • Aan de slag met werkvormen om beweging te brengen in verschillende didactische fasen van je les

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze studiedag bedragen €395,-. Genoemd bedrag is inclusief hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen: 

1 OP 5 GRATIS Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één mailadres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van je opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

Adres

Nader te bepalen

De locatie van deze bijeenkomst

is nog niet bekend

Locatie en parkeren

Nader te bepalen,

De locatie van dit congres is nog niet bekend. De congressen van Medilex Onderwijs vinden altijd plaats in Utrecht of omgeving. 

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door het Lerarenportfolio voor 4,5 RU, onder activiteitsnummer 00900-99443

  Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk
(vak)didactisch 1 uur
Pedagogisch 2,5 uur
Overig 1 uur

 

Lerarenportfolio.nl

Inschrijven