Dyslexie is een leerstoornis die gekenmerkt wordt door aanhoudende problemen met lezen en spellen, ondanks conventionele instructie, adequate intelligentie en socio-culturele kansen. Personen met dyslexie ervaren vaak moeilijkheden met de fonologische component van de taal, wat het decoderen van woorden bemoeilijkt. Deze problemen zijn niet het gevolg van een algemene ontwikkelingsachterstand of sensorische tekorten.

Dyslexie kan een significante impact hebben op het leerproces, waarbij het niet alleen de leesvaardigheid beïnvloedt, maar ook het zelfvertrouwen en de schoolprestaties kan aantasten. Ondersteuning voor leerlingen met dyslexie kan variëren van gespecialiseerde leesinterventies tot aanpassingen in de manier van toetsen en huiswerk. Het vroeg herkennen en aanpakken van dyslexie is cruciaal om de leerling de beste kans op succes te bieden.

Metadescription: Dyslexie is een veelvoorkomende leerstoornis die lezen en spellen beïnvloedt, en vraagt om aangepaste onderwijsstrategieën om leerlingen effectief te ondersteunen.