Naar de vragenlijst Worden je leerlingen allemaal uitgedaagd tijdens je les? Ontdek het met de GRATIS 'vragenlijst differentiatie' voor leerlingen.
Omgaan met verschillen in de rekenles mobiele header 4971
 
Omgaan met verschillen in de rekenles header 4971
 
12082 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,14

Omgaan met verschillen in de rekenles

Gemist
Congres

In de klas wil je aansluiten op de verschillende onderwijsbehoeften van je leerlingen. Door te differentiëren help je alle leerlingen bij het behalen van de leerdoelen. Hoe ontdek je welke verschillen er zijn in je klas? Hoe vorm je flexibele niveaugroepen per rekendoel? En welke beweegvormen zet je in tijdens een gedifferentieerde rekenles? 
Zet in op gedifferentieerde rekenlessen! 

Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen: 

  • Hoe maak je beredeneerde keuzes om aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van jouw leerlingen?
  • Waaruit bestaat een effectieve verlengde of verdiepende instructie?
  • Hoe gebruik je input uit rekengesprekken direct in je dagelijkste praktijk?

Extra: Ontvang gratis het boek 'Differentiëren in 5,4,3...'

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor: 

  • leerkrachten van groep 3 t/m 8 
  • rekencoördinatoren
  • bouwcoördinatoren
  • intern begeleiders
  • onderwijsassistenten

Programma

09.00 
Ontvangst met koffie en thee

9.30
Opening door de dagvoorzitter - leer ze rekenen
Hans van Luit,
hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie Universiteit Utrecht en coauteur 'Leer ze rekenen'

  • Wat weten we vanuit wetenschappelijk onderzoek over beginnend, aanvankelijk en gevorderd rekenen? 
  • Hoe speel je in op de rekenontwikkeling van je leerlingen? 
  • Hoe ga je om met bijzondere rekenbehoeften in je klas? 

10.00
Stem je rekenles af op verschillen tussen je leerlingen
Marieke van Geel,
universitair docent Universiteit Twente en onderzoeker Hogeschool KPZ, auteur van 'Differentiëren in 5,4,3...'' 
Trynke Keuning, docent en onderzoeker Hogeschool KPZ en auteur van 'Differentiëren in 5,4,3...'

  • Wat zijn de vijf principes voor differentiatie?
  • Hoe pas je de vijf principes toe tijdens je periodevoorbereiding en lesvoorbereiding, uitvoering en evaluatie van je rekenles?
  • Hoe maak je beredeneerde keuzes om aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van jouw leerlingen?

11.00
Koffie- en theepauze

11.15
Werken met flexibele instructiegroepen

Marcel Peters en Nicolette Simons, onderwijsadviseurs GGO en auteurs 'Werk doelgericht vanuit je schoolambitie'

  • Hoe vorm je flexibele niveaugroepen per rekendoel en schep je hoge verwachtingen in je groep?
  • Hoe en wanneer laat je nog niet behaalde rekendoelen terugkomen in je onderwijsaanbod?
  • Waaruit bestaat een effectieve verlengde of verdiepende instructie?

12.15
Verzorgde lunch

13.15
Rekengesprekken voeren
Jarise Kaskens,
orthopedagoog, hogeschool hoofddocent, onderzoeker en auteur 'Rekengesprekken voeren'

  • Hoe voer je een rekengesprek met je leerlingen om de onderwijsbehoeften te achterhalen?
  • Hoe gebruik je input uit rekengesprekken direct in je dagelijkse praktijk?
  • Praktische tips om rekengesprekken op verschillende niveaus te voeren

14.15
Koffie en theepauze

14.30
Verschillen tijdens bewegend leren rekenen
Remco Hoeymans,
 reken- en beweegspecialist en leerkracht

  • Welke beweegvormen zet je in tijdens een gedifferentieerde rekenles?
  • Hoe geef je opdrachten van verschillende niveaus binnen één bestaande werkvorm?
  • Aan de slag met voorbeelden om te differentiëren tijdens bewegend leren rekenen

15.30
Afsluiting door dagvoorzitter

  • Omgaan met verschillen in de rekenles – wat ga je morgen anders doen?

15.45
Einde congres

Spontane quotes

Zeer boeiende en leerzame dag gehad. Veel ideeën en suggesties gekregen.
J de Bruijne
Wat een innoverende dag! Enorm veel praktische handvatten en tips gekregen waar je meteen mee aan de slag kunt!
Annette, leerkracht van groep 3
De congressen van Medilex Onderwijs springen eruit qua inhoud, sprekers én locaties. Direct toepasbaar in je school.
Marie (kleuterleerkracht)

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  het boek 'Differentiëren in 5, 4, 3...'
  handouts met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Congrescentrum In de Driehoek

Willemsplantsoen 1c

3511 LA Utrecht

Locatie en parkeren

Congrescentrum In de Driehoek, Utrecht

Klik hier voor de website van Congrescentrum In de Driehoek

Wegwerkzaamheden Utrecht-Centrum

Vanwege diverse wegwerkzaamheden in Utrecht-Centrum raden wij je aan met het openbaar vervoer naar deze locatie te komen. Indien je met de auto wenst te komen verwijzen wij je voor de actuele stand van zaken naar:  http://www.cu2030.nl/actueel/werkzaamheden.

Met de auto
Utrecht Centrum aanhouden, nabij Hoog Catharijne 

Parkeren

  • Parkeergarage Moreelsepark aan de Spoorstraat; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Godebald aan de Spoorstraat; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Vredenburg aan de Rijnkade; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Stationsstraat aan de Stationsstraat; dag en nacht geopend

Met het Openbaar Vervoer
Congrescentrum In de Driehoek ligt in het centrum van Utrecht, vlak bij het Centraal Station en het busstation:

Vanaf de stationshal richting Hoog Catharijne. Volg de borden uitgang Moreelsepark. Sla linksaf, steek de  Catharijnesingel over en ga rechtsaf. Loop rechtdoor, na 130 meter ziet je aan je linkerhand een kerk met 2 identieke torens. Links van de kerk is een stenen gebouw met grijze deur, dat is de ingang van In de Driehoek.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte