Dit congres heeft in het verleden plaats gevonden. Kijk op onze congressen pagina voor ons huidig aanbod van congressen en symposia.

Programma

9.30
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking van de congresmap

10.00
Opening door de dagvoorzitter
Betsy van de Grift, onafhankelijk adviseur en auteur van onder meer 'Jongensbrein/Meisjesbrein'

  • Prestaties van jongens in het Nederlandse onderwijs  
  • Hoe werkt het jongensbrein in vergelijking met het brein van meisjes? En wat merk je hiervan in de klas?
  • Hoe verloopt de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongens op de basisschool?   
  • Wat kenmerkt het gedrag van jongens in de aanloop naar de puberteit? En hoe ga je hiermee om?

11.00
Koffie- en theepauze

11.15
(Vak)didactisch aan de slag!
Martijn Smoors, senior onderwijsadviseur Onderwijs Maak Je Samen
  • Wat zijn leervoorkeuren van jongens? En hoe sluit je hierbij aan in de instructie en leerstofverwerking?
  • Welke werkvormen zet je in voor jongens én meisjes? 
  • Hoe houd je bij vakspecifieke didactiek rekening met de jongens in jouw klas?  

12.15
Motivatie bij jongens
Henno Oldenbeuving, adviseur en trainer BEET

  • Hoe werkt motivatie bij jongens in vergelijking met meisjes? En hoe zet je deze kennis in? 
  • Hoe creëer je een veilige én uitdagende omgeving waarbinnen jongens tot leren komen?
  • Welke rol spelen groepsprocessen bij leerprestaties van jongens? 
  • De kracht van games – hoe motiveer je jongens door het inzetten van games in de les?

13.00
Verzorgde lunch

14.00
De motorische ontwikkeling van jongens

Hanneke Poot-van der Windt, kinderfysiotherapeut, psychomotorisch remedial teacher en docent Sirene

  • Wat kenmerkt de motorische en lichamelijke ontwikkeling van jongens in de basisschoolleeftijd? 
  • Welke hormonen zijn actief bij jongens in het primair onderwijs? En welke invloed heeft dit op hun gedrag?
  • Drukke en beweeglijke jongens in de klas - tips en handvatten om hiermee om te gaan
  • Stoeien of vechten - wanneer grijpt u in? 

15.00
Koffie- en theepauze 

15.15
Spelen en bewegen met jongens én meisjes

Wim van Gelder, expert spel- en bewegingsonderwijs scholings- en adviesbureau Van Gelder in Beweging 

  • Welke uitdagingen ervaren jongens en meisjes tijdens de les bewegingsonderwijs en het buitenspelen? En welke kansen biedt dit jou?
  • Wat zijn typische jongens- en meisjesactiviteiten?
  • Over grenzen verleggen, risico’s nemen, willen winnen, fouten durven maken en sociale veiligheid

De besproken theorie wordt verduidelijkt aan de hand van videobeelden. 

16.15
Afsluiting door de dagvoorzitter
 

Downloads

tip een collega!

Contact

Liesbeth Beeks Congresmanager
Liesbeth Beeks

Stel uw vraag aan de congresmanager


Medilex Onderwijs BV

Postbus 289 / 3700 AG Zeist

T 030 700 1220

info@medilexonderwijs.nl