Peter La Roi

704 deelnemers gaven Peter La Roi 3,8 sterren

“Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. En de kleur is rood…” Weet je het nog? Dit spelletje, vooral populair bij jonge kinderen, is niet alleen leuk, maar ook een mooi voorbeeld van functioneel breingebruik. Wanneer we de ruimte afspeuren naar rode voorwerpen, zijn we uiterst alert op datgene wat we zoeken en sluiten we al het andere uit. Toch jammer dat we ons brein in andere situaties lang niet zo slim aanspreken als hier. Want met de juiste technieken kunnen we beter, sneller en makkelijker leren.

In mijn tijd als teken- en handvaardigheid docent vroeg ik me vaak af hoe het kan dat de ene leerling moeiteloos leert, terwijl de andere voor elk proefwerk moet ploeteren. Ik ging op zoek naar technieken om het brein op een andere manier aan te spreken. Alles is namelijk in het brein aanwezig, maar bij de meeste mensen ontbreekt de kennis over hoe onze hersenen informatie verwerken. We kunnen de capaciteit van het brein met een factor 5 vergroten als we die kennis wel hebben. Dat betekent dat we sneller lezen, sneller leren en meer informatie kunnen verwerken. In de trainingen die ik veelal aan volwassenen geef, hoor ik steevast: “Had ik dit op school maar geweten.” Je leerlingen zullen je eeuwig dankbaar zijn als je ze nu al leert om effectiever te leren.

Meer met mindmappen
Ken je dat? Je hebt iets gelezen, maar als je de kennis nodig hebt, kun je het niet reproduceren. “Het stond rechts onderaan de pagina.” Je weet dat je het weet, maar het paadje ernaartoe kun je niet vinden. Veel van de informatie die we op school en in ons werk te verwerken krijgen, is tekstueel. Uit het voorbeeld blijkt wel dat ons brein die informatie ook visueel opslaat. Daar kun je gebruik van maken. In het vak Duits bijvoorbeeld is het voor veel leerlingen vaak lastig om te onthouden of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Door woordjes te leren waarbij Die, Der en Das een eigen kleur hebben, zullen ze het veel gemakkelijker onthouden.

De mindmap is één van de meest slimme vormen om de verschillende capaciteiten van het brein aan te spreken. Op de basisschool wordt de eenvoudige variant wel regelmatig gebruikt, maar er is veel meer uit te halen. Mindmappen is een grafische manier om informatie te ordenen, de creativiteit te prikkelen, het leerproces te versnellen en kennis te onthouden. Door gebruik te maken van kleuren, rangorde, plaatjes en locatie, is de kennis later veel gemakkelijker te reproduceren.

Hogere cijfers in minder tijd
In 2003 is onderzoek gedaan naar het gebruik van mindmappen, waarbij 626 leerlingen verdeeld over 12 scholen deze methode toepasten en de controlegroep van 107 leerlingen hun lesstof voornamelijk tekstueel tot zich namen. De leerlingen die  een mindmap maakten, haalden gemiddeld hogere cijfers in 34% minder studietijd. Het is jammer dat de methode sindsdien nog altijd geen gemeengoed is geworden.

Een voorbeeld. Tijdens de Engelse les maken leerlingen een mindmap rond het thema ‘House’. De eerste associaties zijn de ruimtes van het huis. Maar daarna kunnen ze associëren op de voorwerpen in die ruimtes en  over wat er in de kast staat of op de keukentafel. De verschillende ruimtes krijgen een kleur en wellicht een tekening. Later bij het proefwerk herinneren de leerlingen zich dat het Engelse woord voor bestek, net als de rest van de keuken, de kleur geel had gekregen en dat het woord linksonder stond, naast de tekening van een tafel. Veel meer dan bij lineair leren, ofwel rijtjes stampen, geven mindmaps overzicht en aanknopingspunten om het paadje naar de kennis terug te vinden.

Leren leren
Mindmappen is een van de leermethoden waar ik graag meer over vertel. Maar belangrijker nog dan methodes vind ik het leren leren. Leerlingen hebben vaardigheden nodig waarmee ze hun leven lang kunnen blijven leren, wat de toekomst ook brengt. Mijn missie is om vakken niet langer alleen als doel te beschouwen, maar óók als middel. Leerlingen die Frans leren bijvoorbeeld, zouden tegelijkertijd moeten leren hoe ze zich elke andere taal eigen kunnen maken. Als leerlingen weten hoe ze hun brein zo functioneel mogelijk in kunnen zetten, hebben ze de mogelijkheid alles te leren wat ze willen.

 




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Beweging en dans in de kinderopvang

Beweging en dans in de kinderopvang

Tijd voor een bewuste aanpak 2 minuten

Lees meer
Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Effectieve leerlingbesprekingen door de leerling erbij te betrekken

Lees meer
Jongens en juffen

Jongens en juffen

Wat elke docent zou moeten weten over jongensgedrag

Lees meer
Spreek jij al schooltaal?

Spreek jij al schooltaal?

Het belang van schooltaal in de onderwijspraktijk

Lees meer
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten