Technisch lezen

Congres
Maandag 10 februari 2020
Nicoline Schults

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Nicoline Schults
Deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,2

Delen met een collega of downloaden

In het kort

Bijna één op de vijf leerlingen verlaat de basisschool met een leesachterstand van minimaal 2 jaar (PISA). De kwaliteit en effectiviteit van de instructie van  is bepalend voor het leesresultaat van je leerlingen. Wat hebben je leerlingen nodig om competente lezers te worden en te blijven? En hoe verhoog je de leesmotivatie van je leerlingen? 

Maak van elke leerling een competente lezer! 

Tijdens deze studiedag leer je 's morgens over leesinstructie, redzaamheidslezen en leesmotivatie. 's Middags ga je praktisch aan de slag en kies je twee van onderstaande subsessies: 

A - Leerlingen met leesproblemen
B - Na de toets: actie vereist
C - Radende lezers 
D - Differentiatie 

Voor wie

Deze studiedag is speciaal ontwikkeld voor: 

  • Leerkrachten 
  • Intern begeleiders
  • Remedial teachers
  • Onderwijsassistenten 
  • Taalcoördinatoren 

en overige geïnteresseerden uit het primair onderwijs

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.30
Instructie van technisch lezen 
Karin van de Mortel, expert taal-leesonderwijs Karin van de Mortel Onderwijsadvies 

  • Wat  hebben je leerlingen nodig om competente lezers te worden en te blijven? 
  • Hoe verhouden vlot, vloeiend en verdiepend lezen zich tot elkaar? 
  • Hoe creëer je een doorgaande lijn in technisch lezen? 
  • Tips en adviezen om je leesinstructies te verbeteren

10.30
Koffie- en theepauze

10.45
Redzaamheidslezen
Luc Koning, projectleider onderzoeksproject ‘Redzaamheidslezen’ bij Pravoo 
Redzaamheidslezen gaat om rustig en vooral nauwkeurig lezen op niveau, in tegenstelling tot het racelezen waarbij leerlingen onder tijdsdruk moeten proberen om zoveel mogelijk woorden te lezen. Tijdens deze inspiratiesessie vertelt Luc Koning over ‘Redzaamheidslezen’. Wat is er nodig om dit project uit te voeren op school?  

11.15
Leesmotivatie 
Kees Broekhof,  senior adviseur/trainer Sardes 

  • Hoe zorg je voor een stimulerende leesomgeving in je klas en in je school? 
  • Hoe verhoog je de leesmotivatie van jongens en meisjes? 
  • Welke werkvormen zijn motiverend voor leerlingen? 

12.15
Verzorgde lunch

13.15 - 16.00
Subsessies

Bij je inschrijving kies je twee subsessies. De eerste subsessieronde is van 13.15 tot 14.30 uur. Na de koffie- en theepauze is de tweede ronde van 14.45 tot 16.00 uur.

A - Leerlingen met leesproblemen 
Maud van Druenen, orthopedagoog Expertisecentrum Nederlands 

  • Wanneer en hoe signaleer je dyslexie bij je leerlingen? 
  • Hoe bedien jij je leerlingen die (net) niet in aanmerking komen voor vergoede behandeling? 
  • Praktische tips om leerlingen met dyslexie of ernstige leesproblemen te ondersteunen in de klas

B - Na de toets - actie vereist
Ineke Hanemaaijer, onderwijsadviseur Durfteleren.com

  • Aan de slag - met de toetsresultaten van je klas maak je een plan van aanpak 
  • Welke interventies voer je uit na het analyseren van de toetsdata van AVI en DMT? 
  • Hoe stem je de verlengde instructie af op de leerbehoeften van je sterke en zwakke lezers?

Let op: Neem een overzicht van de toetsresultaten (AVI/DMT) én de ingevulde afnameformulieren (ruwe scores) van de leestoetsen DMT en AVI van je klas mee.

C - Radende lezers 
Marion van de Coolwijk,  directeur Instituut Kind in Beeld 

  • Waarom lezen veel leerlingen radend of scannend? 
  • Hoe leer jij je leerlingen goed decoderen, analyseren en automatiseren? 
  • Hoe geef je leerlingen inzicht in taalregels en - structuren in een leestekst? 

D - Differentiatie 
Ebelien Nieman, Onderwijsadviseur Expertis 

  • Hoe stem je het lesaanbod af op de leerbehoeften van al je leerlingen? 
  • Hoe organiseer je een gedifferentieerde les op basis van succescriteria? 
  • Je bereidt een gedifferentieerde leesles voor die je de volgende dag in praktijk kan brengen

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze studiedag bedragen €395,-. Genoemd bedrag is inclusief hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen: 

1 OP 5 GRATIS Schrijft u zich gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één mailadres gestuurd, dan betaalt u slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van uw opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

Adres

Congrescentrum In de Driehoek

Willemsplantsoen 1c

3511 LA Utrecht

Locatie en parkeren

Congrescentrum In de Driehoek, Utrecht

Klik hier voor de website van Congrescentrum In de Driehoek

Wegwerkzaamheden Utrecht-Centrum

Vanwege diverse wegwerkzaamheden in Utrecht-Centrum raden wij je aan met het openbaar vervoer naar deze locatie te komen. Indien je met de auto wenst te komen verwijzen wij je voor de actuele stand van zaken naar:  http://www.cu2030.nl/actueel/werkzaamheden.

Met de auto
Utrecht Centrum aanhouden, nabij Hoog Catharijne 

Parkeren

  • Parkeergarage Springweg aan de Springweg; dag en nacht geopend en op 160 meter afstand van de congreslocatie. 
  • Parkeergarage Moreelsepark aan de Spoorstraat; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Godebald aan de Spoorstraat; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Vredenburg aan de Rijnkade; dag en nacht geopend
  • Parkeergarage Stationsstraat aan de Stationsstraat; dag en nacht geopend

Met het Openbaar Vervoer
Congrescentrum In de Driehoek ligt in het centrum van Utrecht, vlak bij het Centraal Station en het busstation:

Vanaf de stationshal richting Hoog Catharijne. Volg de borden uitgang Moreelsepark. Sla linksaf, steek de  Catharijnesingel over en ga rechtsaf. Loop rechtdoor, na 130 meter ziet je aan je linkerhand een kerk met 2 identieke torens. Links van de kerk is een stenen gebouw met grijze deur, dat is de ingang van In de Driehoek

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door het Lerarenportfolio voor 6 RU, onder activiteitsnummer 00101-02708

  Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk 3 uur
(vak)didactisch 3 uur
Pedagogisch  
Overig  

 

Lerarenportfolio.nl

Inschrijven