Taboes in de klas

Congres
Dinsdag 19 december 2017
  • Tijdsduur 3 uur 30 min
  • Inclusief lunch All-in!
  • Accreditatie door Registerleraar
Suzanne Agterberg

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Suzanne Agterberg

In het kort

Terroristische aanslagen, homoseksualiteit, religie of de Zwarte Piet-discussie: allemaal maatschappelijk gevoelige onderwerpen die bij uw leerlingen emoties en ongenuanceerde reacties oproepen. Tot hoever reikt de vrijheid van meningsuiting in uw klas? En hoe creëert u een veilige sfeer waarin leerlingen hun mening uiten zonder anderen te kwetsen?

Maak maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreekbaar in de klas!

Tijdens het plenaire ochtendprogramma worden onder meer de volgende vragen beantwoord:

  • Dilemma's en afwegingen - hoe begeleidt u een klassengesprek over gevoelige onderwerpen?
  • Hoe gaat u om met uw eigen mening en gevoel over het gespreksonderwerp?
  • Wat doet u als leerlingen bang zijn niet begrepen begrepen of geaccepteerd worden?

In de middag volgt u één van de onderstaande praktische subsessies:
        A - Debatteren in de klas
        B - Een krachtig klassengesprek over taboes
        C - Gevoelige onderwerpen in filosofische onderzoeksgesprekken
        D - Radicale opvattingen

 

Bekijk programma
Inschrijven

De studiedag is ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren/ studieloopbaanbegeleiders
  • Afdelings- en teamleiders

uit het voortgezet onderwijs en mbo. Overige geïnteresseerden zijn ook van harte welkom.

Programma

9.30
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

10.00
Opening door dagvoorzitter
Suzanne Bollen, 
professioneel dagvoorzitter September

  • Hoe ver reikt uw verantwoordelijkheid om maatschappelijk gevoelige onderwerpen te bespreken? En hoe geeft u dit vorm?

10.15
Meningen in de klas
Leon Meijs, 
partner en trainer Factor Veiligheid

  • Dilemma's en afwegingen - hoe begeleidt u een klassengesprek over gevoelige onderwerpen?
  • Tot hoever reikt de vrijheid van meningsuiting in uw klas? En wie bepaalt dit?
  • Hoe gaat u om met uw eigen mening en gevoel over het gespreksonderwerp?

11.15
Koffie-  en theepauze

11.30
Veilig klimaat in de klas
Jaap Patist
, vakdidacticus en onderzoeker geschiedenis Instituut Archimedes aan de Hogeschool Utrecht

  • Hoe creëert u een veilige sfeer waarin leerlingen hun mening uiten zonder anderen te kwetsen?
  • Wat doet u als leerlingen bang zijn dat ze niet begrepen of geaccepteerd worden? 
  • Hoe stimuleert u uw leerlingen om genuanceerd en vanuit verschillende perspectieven naar een onderwerp te kijken?

12.15
Docent aan het woord
Laura Polder, docent burgerschap en Leraar van Amsterdam 2016
Laura Polder vertelt over hoe zij ieder onderwerp in de klas bespreekbaar maakt en zo in contact blijft met al haar leerlingen. 
 

13.00
Afsluiting ochtendprogramma door de dagvoorzitter, gevolgd door een verzorgde lunch


14.00 - 16.00
Subsessies
U schrijft zich in voor één van de onderstaande subsessies. Tussendoor is er een koffie- en theepauze.

A - Debatteren in de klas
Jeroen Heun, trainer Cogency

  • Valkuilen en succesfactoren - hoe gebruikt u de debatopzet en - vaardigheden bij het bespreken van moeilijke onderwerpen?
  • Hoe leert u leerlingen met debattechnieken hun mening over gevoelige onderwerpen te onderbouwen?
  • Oefenen met het beargumenteren van toebedeelde standpunten

B -  Een krachtig klassengesprek over taboes
Hester Radstake, docent, docenttrainer en onderzoeker

  • Welke verschillende rollen kunt u als docent innemen in een klassengesprek? En welke gespreksaanpakken kunt u inzetten?
  • Hoe begint u een gesprek over een maatschappelijk gevoelig onderwerp in de klas? 
  • U bereidt een krachtig klassengesprek voor en krijgt handvatten voor de uitvoering ervan. 

C - gevoelige onderwerpen in filosofische onderzoeksgesprekken
Rudolf Kampers, eigenaar en trainer Leren Filosoferen

  • Hoe onderzoekt u vragenderwijs maatschappelijk gevoelige onderwerpen met uw leerlingen?
  • Welke vragen zijn (on)geschikt om klassikaal te onderzoeken?
  • Hoe stimuleert u dat uw leerlingen elkaar bevragen?
  • U bedenkt samen een uitgangsvraag en u ervaart een filosofisch onderzoeksgesprek.

D - Radicale opvattingen
Matthijs den Otter, projectleider Diversion

  • Hoe maakt u radicale opvattingen over gevoelige onderwerpen bespreekbaar in de klas?
  • Hoe blijft u in contact met een leerling met extreme opvattingen?
  • Oefenen met verschillende gesprekstechnieken aan de hand van casussen

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze studiedag bedragen € 275,- voor het ochtendprogramma en € 395,- voor de hele dag. Genoemde bedragen zijn inclusief hand-outs, literatuur, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen:

1 OP 5 KORTING Schrijft u zich gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling, dan betaalt u slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van uw opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor.

Adres

Congrescentrum In de Driehoek

Willemsplantsoen 1c

3511 LA Utrecht

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Registerleraar.nl