Spanning en agressie op school

Congres
Dinsdag 25 september 2018
  • Met 4 subsessies Kies je eigen programma
  • Met trainingsacteurs
  • Nieuw congres Vers van de congrespers!
Suzanne Agterberg

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Suzanne Agterberg

In het kort

Een boze leerling die midden in de les in discussie gaat, een vechtpartij of een hoogoplopend gesprek met ouders. Spanning en agressie zijn op school dagelijks aanwezig. Hoe herken je verschillende stadia van oplopende spanning bij je leerlingen? En hoe help je leerlingen negatieve emoties ombuigen naar constructieve emoties?

Pak spanning en agressie op school effectief aan!

Tijdens het plenaire ochtendprogramma krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Fysiek, verbaal, instrumenteel, frustratie - hoe herken je verschillende typen agressie?
  • Welke rol speel je als docent bij het ontstaan of voortbestaan van spanning en agressie?
  • Welke de-escalerende interventietechnieken zet je vroegtijdig in bij verschillende fasen van agressie?

In de middag volg je één van de onderstaande praktische subsessies:
        A - Effectieve pedagogische interventietechnieken
        B - Spanningsvolle situaties met leerlingen
        C - Agressie en gedragsstoornissen
        D - Spanningsvolle gesprekken met ouders

 

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren/ studieloopbaanbegeleiders
  • Afdelings- en teamleiders
  • Onderwijsondersteunend personeel

uit het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn ook van harte welkom.

Programma

9.30
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

10.00
Opening van het congres

 

10.15
Herkennen van spanning en agressie
George Smits, 
psycholoog en mediator Resetpartner

  • Wat zijn de oorzaken van spanning en agressie bij leerlingen?
  • Fysiek, verbaal, instrumenteel en frustratie - hoe herken je verschillende typen agressie?
  • Hoe help je leerlingen negatieve emoties ombuigen naar constructieve emoties?

11.15
Koffie-  en theepauze

11.30
Preventie, stadia van spanning en interventies
Dick Vogel
, onderwijsadviseur, preventie- en agressiehanteringstrainer Effectief Onderwijs

  • Welke rol speel je als docent bij het ontstaan of voortbestaan van spanning en agressie?
  • Hoe herken je verschillende stadia van oplopende spanning bij je leerlingen?
  • Welke de-escalerende interventietechnieken zet je vroegtijdig in bij verschillende fasen van agressie?  

12.30
Verzorgde lunch


13.30 - 15.45
Subsessies
In de middag volg je één van de onderstaande subsessies. Tussendoor is er een koffie- en theepauze.

A - Effectieve pedagogische interventietechnieken
Dick Vogel, onderwijsadviseur, preventie- en agressiehateringstrainer Effectief Onderwijs
Hennie Snijders, trainingsacteur

  • Analyse van eigen communicatie bij lastig te hanteren gedrag
  • Hoe corrigeer je bij frustratie-  en instrumentele agressie vanuit samenwerking?
  • Oefen met een trainingsacteur pro-actief handelen, reducerend begeleiden en respectvol begrenzen

B -  Spanningsvolle situaties met leerlingen
Deniz Dogan, trainer, acteur Hard - zachtmethode BUROVANDERVOOREN

  • Hoe houd je grip op je eigen spanning en je verbale en non-verbale reacties?
  • Hoe haal je snel de angel uit een situatie? En hoe voorkom je (verdere) discussie of escalatie?
  • Valkuilen en mogelijkheden voor de-escalatie binnen en buiten de klas

C - Agressie en gedragsstoornissen
Peter Mol, directeur Gedragondersteuning

  • Welke houding van jou helpt leerlingen met agressieve gedragsstoornissen en trauma's?
  • Hoe kunnen leerlingen met een gedragsstoornis reageren of juist niet reageren op jouw handelen?
  • Hoe herken je spanning en frustratie bij leerlingen met een gedragsstoornis? En hoe help je leerlingen dit om te zetten in iets constructiefs?
  • Interventies als een leerling met een gedragsstoornis toch agressief wordt

D - Spanningsvolle gesprekken met ouders
Jannie de Jong, directeur, trainer agressie en geweldhantering De Jong Training en Advies
Shey Aamer, trainingsacteur

  • Welk type agressie signaleer je bij ouders? En hoe handel je vervolgens?
  • Hoe buig je een hoogoplopend gesprek om tot een constructief gesprek?
  • Hoe eindig je een gesprek als het toch escaleert?
  • Oefen met een trainingsacteur spanningsvolle gesprekken met ouders

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze studiedag bedragen €395,- voor een hele dag. Genoemd bedrag is inclusief digitaal naslagwerk, hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen:

1 OP 5 GRATIS Schrijf jij je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één adres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 89,25 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijd studenten. Op de congresdag wordt vertoon van bewijs van inschrijving van uw opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd. 

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

Adres

Congrescentrum In de Driehoek

Willemsplantsoen 1c

3511 LA Utrecht

Inschrijven