Samenwerken in de klas

Congres
Donderdag 29 maart 2018
  • Groepsdeelname? 5e persoon gratis!
  • Met 4 subsessies Kies je eigen programma
  • Nieuw congres Vers van de congrespers!
Wendy van Leeuwen

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Wendy van Leeuwen

In het kort

Er wordt bij samenwerkingsopdrachten veel van leerlingen verwacht. Denk hierbij aan kunnen onderhandelen, hulp vragen en afspraken maken met anderen. Hoe begeleid je je leerlingen bij samenwerkingsopdrachten? Hoe zorg je ervoor dat iedere leerling kan deelnemen aan samenwerkingsopdrachten? En welke leerkrachtvaardigheden zet je in om samenwerkend leren effectief te maken? 

Leer je leerlingen op een gestructureerde wijze samenwerken!

In de ochtend komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat maakt samenwerkend leren een effectieve leerstrategie?
  • Hoe pas je samenwerkend leren toe in je lessen?
  • Hoe zorg je voor differentiatie binnen samenwerkend leren?

In de middag volg je twee van onderstaande subsessies:

   A - Door samenwerkend leren een positieve klas creëren

   B - Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften leren samenwerken

   C - Samenwerken & ICT

   D - Coöperatieve leerstrategieën binnen taalonderwijs

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten
  • Bouwcoördinatoren

en overige geïnteresseerden uit het primair onderwijs.

 

 

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.30
Opening                                                                                                             

9.45
Achtergrond samenwerkend leren
Simon Ettekoven, zelfstandig trainer-coach en auteur van onder meer 'Samenwerkend leren'

  • Samenwerken als onderdeel van 21e-eeuwse vaardigheden    
  • Welke samenwerkingsvaardigheden kun je onderscheiden?
  • Wat maakt samenwerkend leren een effectieve leerstrategie?   

10.45
Koffie- en theepauze

11.00
Samenwerkend leren inzetten
Marlie Vromen, freelance onderwijsadviseur/trainer en eigenaar Samen Leren Met Structuur

  • Hoe pas je samenwerkend leren toe in je lessen?    
  • Welke leerkrachtvaardigheden zet je in om samenwerkend leren effectief te maken?
  • Hoe zorg je voor differentiatie binnen samenwerkend leren?

12.00
Afsluiting van het ochtendprogramma door de dagvoorzitter gevolgd door een verzorgde lunch

Subsessies 13.00-16.15 uur
In de middag vinden twee rondes met subsessies plaats. Je volgt van 13.00-14.30 uur de eerste subsessie. Na een koffie- en theepauze volg je van 14.45 tot 16.15 uur de tweede subsessie.

A - Door samenwerkend leren een positieve klas creëren
Marlie Vromen, freelance onderwijsadviseur/trainer en eigenaar Samen Leren Met Structuur

  • Hoe zorg je voor een positief klassenklimaat waarin alle leerlingen met elkaar kunnen samenwerken?
  • Wat zijn kenmerken en effecten van klas- en teambouwers?
  • Aan de slag - praktische tips en actief uitproberen van didactische structuren

B - Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften leren samenwerken
Peter Mol, directeur Gedragondersteuning

  • Hoe begeleid je leerlingen met gedrags- en leerproblemen bij samenwerkingsopdrachten?
  • Welke feedback geef je aan leerlingen bij wie samenwerken niet vanzelf gaat?
  • Hoe zorg je ervoor dat iedere leerling kan deelnemen aan samenwerkingsopdrachten?    

C - Samenwerken & ICT
Joyce van den Boogaard, onderwijskundig adviseur Onderwijs Maak Je Samen en opleidingsdocent ICT & Didactiek Thomas More Hogeschool

  • Hoe creëer je in je klas een cultuur van samenwerken tijdens het gebruik van ICT?    
  • Hoe zet je ICT-toepassingen in om samenwerkingsvaardigheden te stimuleren?
  • Hoe speelt samenwerkend leren een rol bij het zelfstandig werken achter een laptop of tablet?

            Let op: neem je eigen laptop of tablet mee; je gaat hier in tweetallen mee aan de slag!

D - Coöperatieve leerstrategieën binnen taalonderwijs
Ineke Hanemaaijer, orthopedagoog, schoolpsycholoog en onderwijsadviseur Durf te leren!

  • Hoe maak je jouw taallessen actiever met coöperatieve werkvormen?
  • Hoe verbeter je de mondelinge taalvaardigheid van je leerlingen met samenwerkend leren?
  • Aan de slag - bereid tijdens deze subsessie je taalles voor en verwerk hierin coöperatieve werkvormen   

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze studiedag bedragen € 395,- voor de hele dag. Genoemd bedrag is inclusief digitaal naslagwerk, hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen:

1 OP 5 GRATIS Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één mailadres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van je opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

 

Adres

NH Amersfoort

Stationsstraat 75

3811 MH Amersfoort