Rekenen in groep 3

Uitverkocht
Congres
Donderdag 4 april 2019
  • Herhaald Wegens succes!
  • Meerdere stersprekers 4 sterren of meer!
  • Met 4 subsessies Kies je eigen programma
Wendy Nieuwenhuizen

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Wendy Nieuwenhuizen

Delen met een collega of downloaden

In het kort

In groep 3 wordt de basis gelegd voor het formele rekenen, maar blijft ook het spelend en handelend rekenen van groot belang. Welke rekenbasis hebben jouw leerlingen nodig voor een goede start in groep 3? Hoe zorg je voor een soepele overgang van informeel naar formeel rekenen? En hoe sluit je in de rekenles aan bij de manier van leren in groep 3?

Zorg voor een activerend en gedifferentieerd rekenaanbod in groep 3!

Tijdens dit congres worden onder meer de volgende vragen beantwoord:

  • Welke keuzes maak je om de rekenontwikkeling van je leerlingen te optimaliseren?
  • Hoe sluit je in de rekenles aan bij de manier van leren in groep 3?
  • Hoe kom je tegemoet aan de leerbehoeftes van sterke rekenaars?

In de middag volg je twee van onderstaande praktische subsessies:

  • A - Rekenen en bewegen
  • B - Speels leren rekenen
  • C - Zwakke rekenaars
  • D - Rekenen in hoeken

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten groep 3
  • Intern begeleiders
  • Rekencoördinatoren
  • Remedial teachers

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn ook van harte welkom!

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.30
Opening door de dagvoorzitter
Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie Universiteit Utrecht en auteur 'Op weg naar rekenen'

  • Welke rekenbasis hebben kinderen nodig voor een goede start in groep 3?
10.00
Van informeel naar formeel rekenen
Margreeth Mulder, zelfstandig onderwijsadviseur Instar Onderwijsadvies en Wizz Scholing
  • Hoe zorg je voor een soepele overgang van informeel naar formeel rekenen?
  • Met welke keuzes optimaliseer je de rekenontwikkeling van je leerlingen?
  • Hoe sluit je in de rekenles aan bij de manier van leren in groep 3?

11.00
Koffie- en theepauze

11.15
Sterke rekenaars
Cathe Notten, adviseur rekendidactiek, hoofdredacteur 'Volgens Bartjens'

  • Hoe kom je tegemoet aan de leerbehoeftes van sterke rekenaars in groep 3?
  • Waar kan het misgaan bij het rekenen van sterke rekenaars?
  • Noodzaak van aanpassingen voor sterke rekenaars - compacten, verrijken en versnellen

12.00
Afsluiting van het ochtendprogramma door de dagvoorzitter gevolgd door een verzorgde lunch

Subsessies 13.00 - 16.15 uur

In de middag volg je twee subsessies naar keuze. Je volgt van 13.00-14.30 uur de eerste subsessie. Na de koffie- en theepauze volg je van 14.45-16.15 uur de tweede subsessie.

A - Rekenen en bewegen
Ron ten Broeke, eigenaar Beweeg Wijs - Bewegend leren in de schoolomgeving
Jantien Stam, ontwikkelaar methodiek Bewegend Rekenen Beweeg Wijs

  • Hoe integreer je bewegen in je rekenlessen?
  • Hoe werk je aan de rekendoelen van groep 3 met bewegingsopdrachten?
  • Beweeg mee en laat je inspireren!

B - Speels leren rekenen
Cathe Notten, adviseur rekendidactiek, hoofdredacteur 'Volgens Bartjens'

  • Hoe dragen rekenspellen bij aan leren met plezier?
  • Welke spellen zet je in om te automatiseren en memoriseren?
  • Hoe peil je de rekenvaardigheid van kinderen met rekenspellen?
  • Hoe helpen rekenspellen je bij differentiëren naar niveau?

C - Zwakke rekenaars
Jiska van Hall, rekenspecialist, onderwijsadviseur en eigenaar Rekensupport

  • Welke signalen wijzen op een moeizaam verloop van de ontwikkeling van rekenvoorwaarden?
  • Hoe zet je de richtlijnen van het ERWD-protocol in om te achterhalen waar een probleem zit bij zwakke rekenaars?
  • Hoe realiseer je een passend aanbod bij de onderwijsbehoeften van je zwakke rekenaars?

D - Rekenen in hoeken
Henk Logtenberg, rekenexpert en onderwijsadviseur Marnix Academie

  • Hoe werk je gericht aan de rekendoelen tijdens hoekenspel?
  • Hoe zorg je voor een uitdagend en afwisselend rekenaanbod in je hoeken?
  • Welke materialen zijn onmisbaar in een rekenhoek?
  • Rekenen in hoeken als differentiatiemiddel

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor dit congres bedragen € 395,- voor een hele dag inclusief twee subsessies. Genoemd bedrag is inclusief digitaal naslagwerk, hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen:

 

1 OP 5 KORTING Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van je opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

 

Adres

De Observant

Stadhuisplein 7

3811LM Amersfoort

Locatie en parkeren

De Observant, Amersfoort

De Observant biedt het voordeel van een centrale locatie in de historische stad Amersfoort. Het is 20 minuten lopen van Amersfoort Centraal Station.


Voor het parkeren adviseren wij de Asch van Wijckgarage, omdat we daar uitrijkaarten voor hebben. Bij het Stadhuisplein kan geparkeerd worden, maar het aantal plaatsen is daar beperkt. De parkeergarage Sint Jorisplein is iets dichterbij, maar daarvoor hebben wij geen uitrijkaarten.  

 

Vanaf de A28
Neem de snelweg A28/E30. Neem afslag 5-Maarn om op de N227 te komen. Ga linksaf bij de Doornseweg/N227. Houd rechts aan bij de splitsing en ga verder op de N227. Ga verder op de Leusderweg. Neem op de tweede rotonde de tweede afslag de Arnhemseweg op. Ga linksaf bij de Stadsring. Ga linksaf bij de Van Asch van Wijckstraat. Na 200 meter bevindt zich aan de rechterzijde de parkeergarage “Asch van Wijck”.

Vanaf de A1
Neem afslag 12-Bunschoten-Spakenburg naar de N199 richting Amersfoort.
Neem op de rotonde de tweede afslag de Bunschoterstraat N-199 op. Blijf op de N199.
Houd links aan bij de splitsing. Ga linksaf bij de Amsterdamseweg. Houd rechts aan om op de Amsterdamseweg te blijven. Ga verder de Nieuwe Poort op. Ga verder op de Stadsring. Ga rechtsaf bij de Van Asch van Wijckstraat. Na 200 meter bevindt zich aan de rechterzijde de parkeergarage “Asch van Wijck”.

Parkeren  
Asch van Wijck garage – adres: Asch van Wijckstraat 49 
Betaald parkeren in de Asch van Wijck-parkeergarage. De route naar de Asch van Wijck-garage staat op diverse punten in Amersfoort aangegeven middels blauwe borden.
Uitgang Asch van Wijkstraat/Stationsstraat. Vanaf de Asch van Wijckstraat weg vervolgen naar de molenstraat. Sla na 120 meter linskaf het Stadhuisplein op. 

Voor een passende routeplanning kijk op www.anwb.nl, of op de website van De Observant.

Met het Openbaar Vervoer 
De Observant is prima bereikbaar per openbaar vervoer.
Vanaf Amersfoort Centraal Station ga je linksaf, richting het stadscentrum. Vanaf Stationsstraat weg vervolgen op Van Asch van Wijckstraat, weg vervolgen op Molenstraat, na 120 meter sla je linksaf het Stadhuisplein op. 
Voor goede aansluitingen kijk op www.9292.nl

Download routebeschrijving

Ervaringen van deelnemers

Wat een geweldige inspirerend congres. Ik heb veel tips gekregen om het rekenonderwijs in mijn groep de boost te geven waar ik naar zocht!
Tine Bosman
Een inspirerende dag waarvan ik uit elke lezing en uit elke workshop iets direct kan toepassen in de praktijk.
Margrit
Een inspirerende en praktijkgerichte dag met goede ontmoetingen.
Christa
Een goede nascholing. Je wordt geinspireerd om de rekenlessen op een andere manier te geven. Er worden goede handvatten gegeven.
Marijke Bauwens
Een heel inspirerende dag, waar je veel ideeën opdoet om toe te passen in de groep.
Praktisch congres, waar je meteen mee aan de slag kunt in de klas.

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolio voor 6 studiebelastingsuren met aanbodcode 85tcww1EmA . 

Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk 1 uur
(Vak)didactisch 4 uur
Pedagogisch 1 uur
Overig -

Lerarenportfolio.nl

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je interesse. Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op zodra we een nieuwe datum gaan plannen.