Gedragsstoornissen bij jongeren

Congres
Woensdag 13 juni 2018
  • Accreditatie goedgekeurd Registerleraar
  • Herhaald Wegens succes!
  • Meerdere stersprekers Gemiddeld 4 sterren of meer!
Sylvia Claessens

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Sylvia Claessens

In het kort

In het reguliere onderwijs neemt het aantal leerlingen met gedragsstoornissen toe. Van jou als onderwijsprofessional wordt verwacht daar op een goede manier op in te spelen. Hoe uiten gedragsstoornissen zich bij jouw leerlingen? Wat is het verschil tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen? En welke houding van jou helpt in de omgang met deze leerlingen?

Bied leerlingen met gedragsstoornissen de begeleiding die zij nodig hebben!

In de ochtend komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • Welke processen spelen zich af in de hersenen bij ODD, CD en AD(H)D?
  • Wat zijn beschermende en risicofactoren bij gedragsstoornissen?
  • Praktische aanpak van gedrags- en ontwikkelingsstoornissen in de klas

In de middag volg je naar keuze één van deze verdiepende subsessies:

  A - Effectief communiceren met leerlingen met gedragsstoornissen
  B - Voorkomen en begeleiden van spanning en probleemgedrag
  C - Gedragsstoornissen en agressie
  D - Leerlingen begeleiden bij emotieregulatie

Dit congres is ontwikkeld voor

  • Docenten / mentoren
  • Studieloopbaanbegeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • Orthopedagogen
  • Teamleiders
  • Vertrouwenspersonen

uit het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs

Programma

9.30
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

10.00
Opening van het congres 

10.15
Theoretische basis van gedragsstoornissen 
Anton Horeweg, Master SEN en auteur van o.a. 'Gedragsproblemen in de klas'

  • Wat is het verschil tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen?
  • Welke processen spelen zich af in de hersenen bij ODD en CD? En hoe relateert de ontwikkelingsstoornis AD(H)D zich tot deze gedragsstoornissen?
  • Wat zijn beschermende en risicofactoren bij gedragsstoornissen?
  • Frustratie, angst en boosheid - uitingsvormen van gedragsstoornissen

11.15
Koffie- en theepauze

11.30
Praktische aanpak van gedrags- en ontwikkelingsstoornissen
Peter Mol, directeur en orthopedagoog Gedragondersteuning

  • Praktische aanpak van ODD, CD en AD(H)D in de klas
  • De zin en onzin van medicijnen, diëten en therapieën
  • Proactief en reactief handelen
12.30
Verzorgde lunch
 
13.30 – 15.45 
Subsessies

In de middag volg je naar keuze één van de onderstaande subsessies. Om 14.30 uur is er een koffie- en theepauze.

A - Effectief communiceren met leerlingen met gedragsstoornissen
Ingrid van Essen, auteur 'Effectief en affectief lesgeven' en eigenaar van Young Identity Coaching

  • Welke gesprekstechnieken zet je in voor effectieve communicatie met leerlingen met gedragsstoornissen?
  • Inzicht in je eigen communicatiepatronen om de communicatie te verbeteren
  • Hoe herken je de talenten, gevoelens en behoeften van leerlingen met gedragsstoornissen?

B - Voorkomen en begeleiden van spanning en probleemgedrag
Dick Vogel, onderwijsadviseur, preventie- en agressiehanteringstrainer Effectief onderwijs

  • Hoe voorkom je spanningen en probleemgedrag in de klas? 
  • Welke interventies passen bij welke stadia van toenemende spanning?
  • Hoe buig je ongewenst gedrag om en stel je op een respectvolle manier grenzen?

C - Gedragsstoornissen en agressie
Jannie de Jong, directeur, trainer agressie en geweldhantering De Jong Training en Advies
Shey Aamer, trainingsacteur

  • Hoe herken je verschillende typen agressie?
  • Hoe voorkom je agressief gedrag door kennis over de gedragspatronen van je leerling?
  • Hoe handel je als een situatie escaleert?
  • Oefen met een trainingsacteur het begrenzen van instrumenteel agressief gedrag

D - Leerlingen begeleiden bij emotieregulatie
George Smits, psycholoog en mediator Reset Partner

  • Hoe begeleid je leerlingen met gedragsstoornissen in het herkennen en begrijpen van emoties bij zichzelf en anderen?
  • Handvatten om leerlingen te helpen bij het reguleren van boosheid, angst en frustratie
  • Oefenen met emotiemanagementtechnieken voor jezelf en je leerlingen

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor dit congres bedragen € 275,- voor het plenaire ochtendgedeelte of € 395,- voor de hele dag. Genoemde bedragen zijn inclusief digitaal naslagwerk, hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen: 

1 OP 5 GRATIS Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één mailadres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van je opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

 

Adres

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Hoofdstraat 8

3972 LA Driebergen-Zeist

Locatie

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Registerleraar.nl

Inschrijven