Download de tips Wil je dat leerlingbesprekingen bij jou op school constructiever worden en concrete uitkomsten hebben? Wij zetten 5 tips voor je op een rij voor actiegerichte leerlingbesprekingen!
Actiegerichte leerlingbesprekingen mobiele header 5163
 
Actiegerichte leerlingbesprekingen header 5163
 
12244 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,10

Actiegerichte leerlingbesprekingen

Congres

"Hij moet gewoon meer doen..."
"Zij werkt heel hard, maar zit boven haar niveau..."

"In deze klas is het altijd een rommel..."

Leerlingbesprekingen verzanden snel in algemeenheden, dooddoeners en sociaal wenselijke uitspraken. Concrete acties en echte veranderingen komen er daarom zelden uit voort. Hoe stem je doelen en verwachtingen van de leerlingbespreking met elkaar af? Welke voorbereiding vraagt een leerlingbespreking van vakdocent, mentor en leerling? En hoe spreek je tijdens de leerlingbespreking diepgaand en actiegericht over leerlingen?

Stuur tijdens de leerlingbespreking aan op concrete acties!

Na het plenaire ochtendprogramma volg je in de middag een subsessie naar keuze:

A. De juiste informatie verzamelen en inbrengen
B. Actiegerichte gesprekken met leerlingen
C. De rol van ouders in de cyclus van leerlingbesprekingen
D. Effectief vergaderen met Deep Democracy

EXTRA Bij deelname aan dit congres ontvang je gratis het boek 'Nieuwe praktijkgids leerlingbesprekingen' en de handreiking 'Actie in de klas' van spreker Inge Hummel!

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Mentoren en coaches
  • Team- en afdelingsleiders
  • Docenten
  • Leerlingbegeleiders en zorgmedewerkers

uit het voortgezet onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn uiteraard van harte welkom.

Programma

9.30
Ontvangst met koffie en thee

10.00
Opening van het congres

10.15
Voorbereiding van de leerlingbespreking
Inge Hummel, orthopedagoog, trainer en auteur van o.a. 'Nieuwe Praktijkgids Leerlingbesprekingen' en 'Actie in de klas'

  • Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten voor een actiegerichte leerlingbespreking?
  • Welke voorbereiding vraagt een actiegerichte leerlingbespreking van vakdocent, mentor en leerling?
  • Welke leerlingen kies je om te bespreken?
  • Hoe til je de voorbereiding naar een hoger niveau zonder veel extra werk?

11.15
Koffie- en theepauze

11.30
10 aandachtspunten voor een actiegerichte leerlingbespreking
Jannet Maréchal, trainer en consultant ATOA, verbonden aan Netwerk Onderwijsadviseurs

  • Hoe stem je doelen en verwachtingen van de leerlingbespreking met elkaar af?
  • Op welke manier spreek je diepgaand en actiegericht over leerlingen?
  • Van constateren naar oplossen - hoe stuur je tijdens de leerlingbespreking aan op concrete acties?

12.30
Verzorgde lunch

13.30 - 15.45
Subsessies
In de middag ga je in kleinere groepen de diepte in tijdens een praktische subsessie. Halverwege de middag is er een koffie- en theepauze.

A - De juiste informatie verzamelen en inbrengen
Jannet Maréchal, trainer en consultant ATOA, verbonden aan Netwerk Onderwijsadviseurs

  • Welke informatie verzamel je over en met leerlingen voorafgaand aan de leerlingbespreking?
  • Hoe voorkom je dooddoeners en sociale wenselijkheid in de fase voor de leerlingbespreking?
  • Wat is nuttige informatie om tijdens de leerlingbespreking in te brengen?
  • Informatie met voorspellende waarde vs. informatie met toegevoegde waarde

B - Actiegerichte gesprekken met leerlingen
Inge Hummel, orthopedagoog, trainer en auteur van o.a. 'Nieuwe Praktijkgids Leerlingbesprekingen'

  • Hoe voer je ter voorbereiding van de leerlingbespreking een goed gesprek met een bespreekleerling?
  • Hoe bepaal je samen met een leerling concrete leerdoelen en actiepunten?
  • Wat doe je als een leerling zich niet aan de afgesproken actiepunten houdt?
  • Welke invloed hebben het onderbewuste en de mindset van jou en de leerling tijdens actiegerichte gesprekken en op het uitvoeren van afgesproken acties? En hoe ga je hiermee om?

C - De rol van ouders in de cyclus van leerlingbesprekingen
Hens Galjaard, arbeid- en organisatiepsycholoog en senior consultant LinQue Consult

  • Welke plaats krijgen ouders in de cyclus van leerlingbesprekingen bij jou op school?
  • Wat bespreek je tijdens een driehoeksgesprek voor of na de leerlingbespreking?
  • Hoe betrek je ouders bij besluiten die genomen zijn tijdens de leerlingbespreking? En hoe stem je dit met ouders en leerling af?

D - Effectief vergaderen met Deep Democracy
Inge Smak-Hemmes, zelfstandig trainer en procesbegeleider

  • Hoe zorg je dat iedereen in de leerlingbespreking zich gehoord voelt tijdens het besluitvormingsproces?
  • Bewustwording - met welke bril kijk je naar leerlingen en wat zegt dat over jou?
  • Hoe kom je ondanks persoonlijke projecties tot een democratisch, objectief en professioneel besluit?

Spontane quotes

Mooi congres met inhoudelijk sterke sprekers. Veel herkenbaarheid en goede tools gekregen om mee aan de slag te gaan.
Peter
Het congres Actiegerichte leerlingbesprekingen zat boordevol praktische en bruikbare tips. Hiermee kunnen we leerlingen beter ondersteunen.
Deelnemer aan dit congres
Prima congres! Heel leerzaam. Goed uitvoerbare ideeen!
Fatima

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  gratis het boek 'Nieuwe praktijkgids leerlingbesprekingen'

  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op ongeveer 10 minuten afstand van station Maarssen. Je kunt vanaf station Maarssen bus 73 nemen en uitstappen bij halte Zonnebaan. Vanaf daar is het nog 4 minuten lopen naar de locatie. Parkeren kan gratis op het terrein.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven